مراقبت از پوست

آشنایی با سرم رطوب رسان ژنوبایوتیک

MPqtNBdM362Ap19499uZi7reC+TkPvAAA=

سرم رطوبت رسان ژنوبایوتیک یک از قوی‌ترین آبرسان‌های پوستی به شمار می‌رود. این محصول که از تولیدات شرکت ژنوبایوتیک است، شامل ترکیبات منحصر به فردی ماند عصاره‌ی مروارید، ویتامین C، عصاره‌ی آلوئه ورا و هیالورونیک اسید می‌شود.

آبرسان‌ها از جمله محصولاتی هستند که در سبد آرایشی هر کسی پیدا می‌شوند. مرطوب کننده‌ها تاثیر بسیاری در سلامت پوست ما دارند و به همین دلیل است که هرگز جایگاه خود را در بین محصولات مراقبت پوستی از دست نداده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم سرم آبرسان ژئوبایوتیک را معرفی کرده و آن را به عنوان یک آبرسان مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

درباره‌ی برند ژنوبایوتیک

برند ژنوبایوتیک و سریتا هر دو از جمله زیر مجموعه‌های شرکت پارس آزمای طب هستند. این شرکت فعالیت خود را در سال 1383 و با عرضه‌ی محصولات مراقبت از مو با برند سریتا آغاز کرد. ژنوبایوتیک برند تخصصی محصولات مراقبت از پوست این شرکت محسوب می‌شود. برند ژنوبایوتیک کار خود را با عرضه‌ی محصولات ضدآکنه شروع کرد. در حال حاضر محصولات مراقبت پوستی برند ژنوبایوتیک شامل مواردی مانند سرم آبرسان، ماسک خواب، کرم‌های شب، کرم‌های ضد چروک، ترمیم کننده، ژل شوینده، ضد آفتاب و غیره می‌شود.

بررسی ترکیبات سرم آبرسان صورت و گردن ژئوبایوتیک

سرم رطوبت رسان ژنوبایوتیک از یک ترکیب با نام تجاری PatcH20 تولید شده است. این ترکیب شامل گلیسیرین، ترهالوس، اوره، سرین، پنتیلن گلیکول، گلیسیرین پلی آکریلات، آلژین، کاپریلیل گلیکول، سدیم هیالورونیت، پولولان، دی سدیم فسفات و پتاسیم فسفات می‌شود. از این ترکیب به عنوان یک مرطوب کننده‌ی فوری نام برده شده و اثر طولانی مدتی روی پوست دارد. در ادامه با هر یک از این مواد بیشتر آشنا شده و تاثیرات و خواص هر یک از آنها را بررسی می‌کنیم.

عصاره‌ی مروارید (Pearl Extract) در رطوبت رسان ژنوبایوتیک

خاصیت مرواریدی رطوبت رسانهمانطور که گفته شد در ترکیبات رطوبت رسان ژنوبایوتیک از عصاره‌ی مروارید استفاده شده است. شاید در وهله‌ی اول این موضوع عجیب به نظر برسد اما نکته‌ی جالب اینجاست که عصاره‌ی مروارید به عنوان یکی از قوی‌ترین آبرسان‌های پوستی شناخته می‌شود. همچنین علاوه بر رطوبت رسانی قوی سبب درخشندگی، لطافت و نرمی بیشتر پوست و رفع مشکلات پوستی نیز می‌شود.

عصاره‌ی مروارید یا پودر مروارید یکی از محبوب‌ترین ترکیبات به کار رفته در بسیاری از محصولات مراقب پوستی کره‌ای است. چرا که این ماده خواص ضدپیری و روشن کنندگی دارد. در بیان علت این موضوع گفته می‌شود که پودر مروارید مملو از پروتئین‌ها و آمینواسیدهایی است که می‌توانند تولید کلاژن در پوست را بهبود ببخشند. همچنین می‌تواند در بهبود گردش سلولی و محافظت در برابر آلودگی نیز موثر باشد.

مواد معدنی موجود در پودر مروارید به کار رفته در رطوبت رسان ژنوبایوتیک در حفظ سلامت پوست موثر هستند. مروارید شامل 30 عنصر معدنی مختلف مانند پتاسیم و منیزیم می‌شود و کلسیم موجود در آن به تنظیم ترشح چربی و بازسازی پوست کمک می‌کند. تمام این موارد سبب می‌شود که استفاده از آن در محصولات مراقبت پوستی، تاثیرات مثبت بسیاری را در پی داشته باشد.

سرم رطوبت ژنوبایوتیکسرین (Serine)

سرین یک اسید آمینه‌ی غیر ضروری است و هدف استفاده از آن در رطوبت رسان ژنوبایوتیک و سایر محصولات مشابه، به عنوان اتصال دهنده‌ی آب و آبرسان است.

سدیم هیالورونیت (Sodium Hyaluronate)

سدیم هیالورونیت یکی از موادی است که در برخی مواقع به جای جایگزین هیالورونیک اسید از آن استفاده می‌شود. این ماده درواقع نمک هیالورونیک اسید بوده و مثل آن جاذب آب است. ساختار شیمیایی و مولکولی آنها سبب شده تا بتوانند 1000 برابر وزن خود آب جذب کنند که همین موضوع سبب حفظ رطوبت پوست می‌شود.

سدیم هیالورونیت از هیالورونیک اسید پایدارتر و ارزان‌تر است و فرموله کردن آن نیز راحت‌تر است. در نتیجه در بسیاری از مواقع آن را جایگزین هیالورونیک اسید می‌کنند.

عصاره آلوئه ورا (Aloe Barbadensis Leaf Extract)

 آلوئه ورا

عصاره‌ی آلوئه ورا از دیگر ترکیبات به کار رفته در سرم رطوبت رسان ژنوبایوتیک است. مهمترین تاثیر آلوئه ورا بر پوست، شامل خواص مرطوب کنندگی آن می‌شود.

آلوئه ورا از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌کند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع خشکی پوستی است. همچنین آلوئه ورا دارای آنتی اکسیدان بوده و ضد التهاب است و خواص ترمیم کنندگی نیز دارد.

سدیم PCA (Sodium PCA)

این ماده از فاکتورهای طبیعی مرطوب کننده پوست بوده و علاوه بر این، سبب رطوبت رسانی بیشتر به پوست نیز می‌شود. در شیمی استفاده از سدیم PCA را بسیار موثرتر از آبرسان‌هایی مانند گلیسیرین یا پروپیلن گلایکول می‌دانند. به طوری که این ماده پس از هیالورونیک اسید، در رتبه‌ی دوم قوی‌ترین آبرسان‌ها قرار دارد. به این مواد که جاذب آب هم هستند، هومکتانت گفته می‌شود.

ترهالوس (Trehalose)

ترهالوس یک ترکیب قندی است که هم خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی دارد و هم از پوست در برابر برخی آلودگی‌های محیطی مانند اشعه UV و غیره، محافظت می‌کند.

اوره (Urea) در رطوبت رسان ژنوبایوتیک

اوره نیز از دیگر مرطوب کننده‌های قوی است که که در رطوبت رسان ژنوبایوتیک به کار رفته است. این ماده خاصیت کراتولیک دارد. منظور از خاصیت کراتولیک این است که می‌تواند قسمت‌های سخت شده‌ی پوست را جدا کند. تفاوت اوره با سایر لایه بردارهای پوستی در این است که برخلاف آنها سبب خشک شدن پوست نمی‌شود. بلکه برعکس، یک آبرسان عمقی به شمار می‌شود. معمولا در ساختار قوی‌ترین مرطوب کننده‌ها از اوره استفاده می‌شود.

آلژین (Algin) در رطوبت رسان ژنوبایوتیک

آلژین یکی دیگر از ترکیبات جالب رطوبت رسان ژنوبایوتیک است. این ماده یک پلی‌ساکارید بوده و به عنوان تغلیظ‌کننده در این محصول به کار رفته است. آلژین از جلبک قهوه‌ای گرفته می‌شود و برای پوست‌های مستعد آکنه‌ی قارچی نامناسب است.

اتیل آسکوربیک اسید (O-Ethyl Ascorbic-3 Asid)

درختچه اتیلاین ماده یکی از مشتقات موثر و پایدار ویتامین C است که در ترکیبات رطوبت رسان ژنوبایوتیک به کار رفته است. ویتامین C تاثیرات مثبت زیادی روی پوست دارد که به طور کلی عبارتند از روشن کنندگی، تقویت کلاژن و همچنین آنتی اکسیدان. نکته اینجاست که ویتامین C یا همان آیکوربیک اسید بسیار ناپایدار است. رنگ این ماده به سرعت به رنگ قهوه‌ای تغییر کرده و خیلی سریع خاصیت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل با تبدیل آن به یک ترکیب پایدارتر مانند اتیل آسکوربیک اسید، یکی از مهمترین چالش‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی حل شد. از نظر شیمیایی اتیل آسکوربیک اسید یک مشتق اتیل شده از اسیدآسکوربیک است. درواقع اسید آسکوربیک با یک گروه اتین متصل به کردن سوم پیوند داده می‌شود تا اتیل آسکوربیک اسید حاصل شود. البته جهت تاثیرگذاری این ماده روی پوست علاوه بر پایداری، این که جذب پوست شود نیز اهمیت دارد که این موضوع در اتیل آسکوربیک اسید تایید شده است.

درباره‌ی میزان تبدیل به اسید آسکوربیک سازنده آن را 86.4 درصد اعلام کرده است. این میزان در مقایسه با میزان معمول تبدیل سایر مشتقات ویتامین C، رقم قابل توجهی است. چرا که درصد تبدیل برای آنها به طور متوسط بین 50 تا 60 درصد برآورد می‌شود.

گابرلیل

کاپریلیل گلیکول (Caprylyl Glycol)

این ماده یک آبرسان چند منظوره و مفید است. کاپریلیل گلیکول یک نرم کننده، آبرسان و امولینت است که در پوست باعث ایجاد حس نرمی و لطافت می‌شود.

پولولان (Pullulan)

پولولان یک پلی‌ساکارید است که مولکول‌های قندی کوچکتر آن را تشکیل داده‌اند. این ترکیب روی پوست یک لایه‌ی نازک جاذب رطوبت ایجاد کرده و سبب سفت کنندگی فوری پوست می‌شود.

فنوکسی اتانول (Phenoxyethanol)

فنوکسی اتانول به عنوان یک نگهدارنده‌ی ایمن و محبوب در رطوبت رسان ژنوبایوتیک و سایر محصولات آرایشی و مراقب پوستی فاقد پارابن استفاده می‌شود. فنوکسی اتانول به طور طبیعی در محصولاتی مانند کاسنی و چای سبز نیز یافت می‌شود.

برخی افراد تولید آزمایشگاهی این محصول را رد می‌کنند اما این کار مقرون به صرفه تر بوده و موادی خالص‌تر و با پایداری بیشتر تولید می‌کند. همچنین در این صورت از مواد طبیعی کمتری هم استفاده می‌شود.

اتیل هگزیل گلیسیرین (Ethylhexylglycerin)

اتیل هگزیل گلیسیرین یکی دیگر از ترکیبات به کار رفته در رطوبت رسان ژنوبایوتیک است. از این ماده در کنار فنوکسی اتانول استفاده می‌شود و سبب افزایش اثر بخشی آن می‌گردد. همچنین دارای خاصیت نرم کنندگی نیز هست.

نیاسینامید (Niacinamide) در رطوبت رسان ژنوبایوتیک

رطوبت رسان ژنوبایوتیک در ترکیبات خود نیاسینامید دارد. این ماده یک ترکیب چند منظوره است که در بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبت پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله تاثیرات نیاسینامید می‌توان به کاهش چین و چروک پوست، کاهش لک و تیرگی‌ها، بهبود آبرسانی، افزایش عملکرد سد دفاعی پوست، خاصیت ضد میکروبی و ضد آکنه اشاره کرد.

نام اصلی این ترکیب نیاسین آمید است که از آن به عنوان نیاسینامید نیز نام برده می‌شود. نیاسینامید تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد و همین موضوع سبب کاهش چین و چروک پوست می‌شود. همچنین از انتقال ملانوزوم‌ها از ملانوسیت‌ها به کراتونیست‌ها جلوگیری می‌کند. منظور از ملانوزوم، کره‌های میکروسکوپی کوچکی است که حاوی ملانین هستند. ملانوسیت‌ها نیز سلول‌های تولید کننده‌ی ملانین بوده و کراتونیست‌ها، سلول‌های لایه‌های بالایی پوست هستند.

نیاسینامید به ساخت اسیدهای ضروری چرب، کلسترول و سرامید کمک می‌کند. همین موضوع سبب بهبود عملکرد سد دفاعی پوست می‌شود.

تنظیم و کنترل ترشح سبوم نیز یکی دیگر از تاثیرات نیاسینامید است که سبب کنترل آکنه می‌شود. مطالعات صورت گرفته نشان داد که نیاسینامید در 82 درصد مواقع سبب بهبود آکنه شده می‌شود. به همین دلیل است که در درمان آکنه و جای جوش کاربرد زیادی دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، نیاسینامید بر ترمیم زخم‌های پوستی، کاهش منافذ پوست، محافظت از آسیب‌های نوری به پوست و صاف و لطیف کردن پوست نیز تاثیر گذار است. نیاسینامید به کاهی قرمزی و التهاب پوستی هم کمک می‌کند. در کل می‌توان به راحتی آن را در زمینه‌ی مراقبت‌های پوستی، همه فن حریف دانست. از نیاسینامید برای درمان رزاسه و آتوپیک نیز استفاده می‌کنند.

سرم ژنو بایوتیک

پنتیلن گلیکول (Pentylene Glycol)

این ماده یک ترکیب چند منظوره است که علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی، به عنوان حلال و تثبیت کننده‌ی فرمولاسیون نیز کاربرد دارد. استفاده از پنتیلن گلیکول اثر نگهدارنده محصول را بالا می‌برد و از آن در فرمولاسیون‌های مقاوم در برابر آب نیز استفاده می‌کنند.

گلیسیرین پلی آکریلات (Glyceryl Polyacrylate)

این ماده یک پلیمر مصنوعی است که به عنوان تغلیظ کننده و به جهت افزایش ویسکوزیته‌ی محصول به آن اضافه می‌شود.

دی سدیم فسفات (Disodium Phosphate)

دی سدیم فسفات و پتاسیم فسفات (Potassium Phosphate) هر دو به هدف تنظیم و حفظ pH در فرمولاسیون‌های بر پایه‌ی آب به رطوبت رسان ژنوبایوتیک اضافه می‌شوند.

دی سدیم ادت‌آ (Disodium EDTA)

این ماده در رطوبت رسان ژنوبایوتیک با اتصال به یون‌های فلزی موجود در فرمولاسیون سبب ایمن‌تر شدن ترکیبات آن می‌شود. دی سدیم ادت‌آ با غلظتی کمتر از 0.1 در محصولات مراقبت پوستی و آرایشی به کار می‌رود.

عطر و ترکیب نگهدارنده سرم رطوبت رسان ژنوبایوتیک

در تهیه‌ی رطوبت رسان ژنوبایوتیک از هیچ ترکیب عطر داری استفاده نشده است. همچنین همانطور که گفته شد نگهدارنده‌ی به کار رفته در این محصول، فنوکسی اتانول بوده و رطوبت رسان ژنوبایوتیک فاقد پارابن است.

سرم رطوبت رسان ژنوبایوتیک مناسب چه نوع پوستی است؟

رطوبت رسان ژنوبایوتیک برای انواع پوست‌ها مناسب است. البته همانطور که گفته شد در ترکیبات این محصول از آلژین استفاده شده است. از آلژین به عنوان یکی از مواد کومدوژنیک نام برده می‌شود. کومدوژنیستی یکی از مهمترین مواردی است که در تولید محصولات موضعی مراقبت بهداشتی به آن توجه می‌شود. این مواد ممکن است سبب بسته شدن منافذ پوست شوند. معمولا به افرادی که دارای پوست چرب و مستعد جوش هستند توصیه می‌شود که در انتخاب محصولات دارای ترکیبات کومدوژنیک دقت کنند. هر چند که در سال 2006 طی مطالعه‌ای ثابت شد که میزان کومدون‌زایی در محصولاتی که دارای ترکیبات کومدوژنیک مانند آلژین هستند، مشخص نیست.

خرید رطوبت رسان ژنوبایوتیک

حال که با ویژگی‌های رطوبت رسان ژنوبایوتیک آشنا شده‌اید می‌توانید با توجه به نیازهای خود نسبت به خرید این محصول اقدام نمایید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. برای خرید سرم رطوبت رسان ژنو بایوتیک می توانید به راحتی سفارش خودتان را در سایت آرایشی ویتالوکس ثبت کنید.

سرم ژنو بایوتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *