محصولات بهداشتی

چگونه شوینده صورت مناسب پوست انتخاب کنیم؟

شوینده مناسب پوست صورت

در اختصاص دادن بودجه برای محصولات مراقبت از پوست ترجیح می دهید هزینه بیشتری را برای خرید یک ضد آفتاب اختصاص دهید یا یک شوینده؟ به نظر شما با توجه به ادعای برخی از تولیدکنندگان شوینده های ضد آکنه یا روشن کننده آیا این محصولات ارزش هزینه کردن دارند؟ برخی افراد که معتقدند شوینده ها به دلیل این که از روی پوست آبکشی می شوند انتخاب نوع آن ها اهمیت چندانی ندارند؛ زیرا انتظار از بین بردن آکنه، لک و دیگر مشکلات پوستی با استفاده از این شوینده ها امکان پذیر نیست. اما باید بگوییم که این نظریه چندان درست نیست.

در پاسخ باید بگوییم که امروزه انواع گوناگونی از شوینده ها و پاک کننده های پوستی نظیر میسلار واتر، صابون ها، پن ها، شیر پاک کن، ژل های شستشو، بالم ها، روغن های پاک کننده و غیره وجود دارند و نمی توان یک نوع خاص را برای همه افراد پیشنهاد داد.

پوست همه ما هر روزه با انواع آلودگی ها و استراس های محیطی دست و پنجه نرم می کند. همچنین بسیاری از افراد برای مراقبت از پوست خود آن را با انواع کرم های ضد آفتاب، مواد آرایشی، کرم پودرها و غیره پوشش می دهند؛ همچنین خود پوست نیز سبوم و سلول های مرده خود را نیز دفع می کند. اینجاست که ضرورت وجود یک شوینده خوب احساس می شود. شوینده ای که بتواند بدون آسیب رساندن به لایه محافظ پوست و خشک کردن یا چرب کردن بیش از حد پوست، همه آلودگی ها را از سطح پوست پاک کند.

همه ما به طور کلی با محصولات مراقبت پوستی و تاثیر تمیزی و پاکیزگی پوست در سلامت و زیبایی آشنایی داریم. اما به راستی چگونه می توانیم یک شوینده مناسب با پوست خود انتخاب کنیم؟ اگر شما نیز به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهید و به دنبال انتخاب بهترین شوینده برای پوست خود هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ تا به مهم ترین سوالات شما درباره شوینده مناسب پاسخ دهیم.

چرا می‌بایست از شوینده مناسب پوست استفاده کنیم؟

به دلیل آن که از شوینده ها نباید توقع تاثیرات شگفت آور و معجزه آسا در پوست داشت، اما در صورتیکه از شوینده نامناسب استفاده کنید پوست ممکن است دچار مشکلات جبران ناپذیری شود. در این مواقع لازم است که برای برگرداندن پوست به حالت اولیه از از محصولات موضعی استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • اگر شوینده انتخابی شما بیش از حد قوی و خشک باشد:

استفاده از این نوع شوینده سبب ایجاد خشکی، حساسیت، کشیدگی و آزردگی پوست می شود. با از دست دادن رطوبت طبیعی پوست شما مجبور به استفاده از مرطوب کننده ها می شوید. در برخی مواقع نیز این شوینده سبب تولید سبوم بیش تر و چرب تر شدن پوست شما می شوند؛ در این مواقع شما مجبور به استفاده از محصولات مات کننده و کنترل کننده چربی می شوید تا شرایط پوستتان به حالت نرمال برگردد.

  • اگر شوینده انتخابی شما بیش از حد چرب یا فنی باشد:

برخی از انواع بالم ها یا روغن های پاک کننده پوست ممکن است به راحتی مواد آرایشی را از سطح پوست پاک کنند. اما در واقع باقی مانده ترکیبات این مواد به مناقذ پوست نفوذ کرده و آن ها را مسدود می کند. برخی از افراد که دارای پوست خشک هستند این شوینده ها را یک گزینه ایده آل برای جلوگیری از خشکی پوست می دانند. اما واقعیت این است که برخی از ترکیبات این شوینده ها در واقع در روند بازسازی طبیعی پوست اختلال ایجاد کرده و سبب خشک تر شدن پوست می شوند.

در ادامه این مطلب شما را با بهترین روش شست و شوی صورت و انتخاب شوینده مناسب آشنا خواهیم کرد.

صورتتان را در دو مرحله تمیز کنید.

انتخاب شست و شوی دو مرحله ای اولین نکته ای است که باید در برنامه مراقبت از پوستتان قرار دهید. با شست و شوی پوست در دو مرحله مطمئن می شوید که تمامی بقایای بجای مانده از ضد افتاب، گرد و غبار، آلودگی و مواد آرایشی به طور کامل از روی پوستتان پاک می شود. برای این کار می توانید با یک محصول دوبار شست و شو انجام دهید یا از دو محصول متفاوت استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که در زمان هایی که صورتتان آرایش ندارد (مانند صبح ها) نیازی به شست و شوی دو مرحله ای ندارید.

  1. پاک کردن آرایش

همه ما از اهمیت پاک کردن آرایش قبل از خواب (به خصوص شب ها) مطلع هستیم. از آن جا که آرایش و لایه های کرم های استفاده شده بر روی پوست، گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب می کنند به گذشت زمان سبب ایجاد آکنه های قارچی، خشکی پوست، ایجاد جوش های سر سیاه، باز شدن منافذ و چین و چروک می شود. همچنین باقی ماندن مواد آرایشی بر روی چشم ها نیز سبب عفونت و قرمزی چشم شده و شکستگی و ضعیف شدن مژه ها را نیز در پی خواهد داشت.

اگر قصد استفاده از پاک کننده های آرایشی را دارید پیشنهاد ما به شما میسلار واتر یا آب پاک کننده آرایش است. میسلار واتر پرودرما برای پوست های حساس و نرمال تا خشک گزینه مناسبی است. همچنین محلول پاک کننده میسلار واتر ژنوبایوتیک نیز در دسته محصولات پرطرفدار قرار دارد.

پاک کننده های آرایش نیز از گزینه هایی هستند که در زمینه مراقبت از پوست موفق عمل می کنند. توصیه ما به شما این است که در صورتی که پوستی چرب یا مستعد جوش ندارید برای پاک کردن اولیه صورت خود بهتر است که از روغن ها استفاده کنید.

دستمال مرطوب یا دستمال پاک کننده آرایش

اگر دیگر محصولاتی که اکثر افراد برای پاک کردن آرایش استفاده می کنند دستمال مرطوب یا همان دستمال های پاک کننده آرایش هستند. به طور کلی توصیه ما این است که از دستمال آرایشی به صورت دائم استفاده نکنید. زیرا برخی از برندهای این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است در دراز مدت به پوست آسیب برسانند. همچنین دستمال های مرطوب اغلب به طور کامل آرایش را از سطح پوست پاک نمی کنند. به این نکته توجه کنید که استفاده از این محصول هنگامی که در سفر یا باشگاه هستید مشکلی ایجاد نمی کند، اما بهتر است که یک روش همیشگی برای پاک کردن صورت نباشد.

دستمال ارایشی

فرقی نمی کند که از چه روشی برای پاک کردن آرایش خود استفاده می کنید، مهم این است که با پوست خود با ملایمت رفتار کنید؛ به عنوان مثال هرگز پد را با فشار روی پوست خود نکشید. دقت کنید که پاک کننده های آرایش (آرایش صورت یا چشم) برای عمل کردن به زمان نیاز دارند تا تاثیر خود را بگذارند. بنابراین با سابیدن یا فشار دادن بیش از حد پد بر روی صورتتان تنها سبب آسیب رسانی به پوستتان می شوید.

  1. پاک کردن عمقی پوست

شوینده انتخابی شما برای پاکسازی در مرحله دوم باید توانایی پاک کردن عمیق تر و کامل تر پوست را بدون خشک کردن و آسیب رساندن به آن داشته باشد. در این مرحله شما می توانید با توجه به نوع پوستتان از انواع ژل شست و شو، پن‌ها، فوم‌ها و شیر یا لوسیون استفاده کنید. در این مرحله استفاده از روغن های پاک کننده گزینه مناسبی نمی باشد. زیرا همانطور که گفته شد ترکیبات این روغن ها سبب خشکی یا مسدود شدن منافذ پوست می شوند.

فیس براش

در این مرحله می توانید برای پاکسازی بهتر شوینده خود را با فیس براش ها استفاده کنید. استفاده روزانه از نوع برقی فیس براش ها به دلیل آن که بیش از حد قوی هستند توصیه نمی شود. اما در صورتی که آرایش روی پوست شما سنگین است می توانید با استفاده از ان ها مطمئن شوید که پوستتان به طور کامل تمیز شده است.

انجام این دو مرحله شما را مطمئن می کند که بدون این که پوستتان بیش از حد خشک، متلهب یا پوسته پوسته شود، کاملاً تمیز شده و آماده دریافت هر نوع محصول مراقبتی که می خواهید است.

عدم استفاده از شوینده های حاوی سولفات و ترکیبات قلیایی

قبل از تهیه هر نوع محصول فراموش نکنید که لیست ترکیبات آن را بررسی کنید. فرقی نمی کند نوع پوست شما چگونه است، حتی اگر پوستی چرب و جوش دار دارید نیز بهتر است که از شوینده های فاقد سولفات استفاده کنید.

سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات دو نوع از ترکیبات شوینده ها هستند که در صورتیکه با آب ترکیب شوند کف ایجاد کرده و سبب حل شدن چربی در خود می شوند. ممکن است که استفاده از این نوع شوینده ها ابتدا حس رضایت و خوشایند پاک شدن چربی ها و تمیزی پوست را در ما القا کند؛ اما نکته ای که وجود دارید این است که این شوینده ها در بلند مدت سبب آسیب رسیدن به لایه چربی محافظ پوست می شود.

سد دفاعی پوست خارجی ترین لایه در سطح پوست است که از سلول و لیپید تشکیل شده است. از مهم ترین عناصر این لایه چربی، کلسترول، سرامید و اسیدهای چرب ضروری هستند. این لایه از پوست مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست نیز می شود. در صورتیکه سد دفاعی پوست سالم باشد، پوست شما نرم، صاف، یکنخوات و متعادل می باشد. شوینده های قلیایی و سولفات ها به مرور به این لایه آسیب رسانده و سبب خشکی، کشیدگی، قرمزی و چرب تر شدن پوست می شوند. همچنین PH پوست شما پس از شست و شو با این شوینده های قلیایی ساعت ها زمان می برد تا به حالت عادی بازگردد. حال قطعاً متوجه مضرات این شوینده ها و فشاری که در اثر استفاده حداقل دوبار در روز بر روی پوست وارد می کنند، شده اید.

امروزه خوشبختانه شوینده هایی که تولید می شوند دارای PH سازگار با پوست بوده و فاقد ترکیبات صابونی می باشند. در گذشته متخصصان پوست تصور می کردند که PH طبیعی پوست 5.5 است. اما امروزه اکثر متخصصان به این نتیجه رسیده اند که PH طبیعی پوست زیر 5 بوده و ایده آل ترین آن بین 4 تا 4.5 است. PH بسیاری از شوینده ها به خصوص پن ها بر روی آن ها درج شده و این انتخاب را برای شما اسان تر می کند.

بنابراین لازم است که شما برای کنترل PH پوستتان تا حد امکان استفاده از صابون ها و شوینده های صابونی را محدود کنید. در اینجا یک استثنا نیز وجود دارد؛ در صورتیکه صابون ها با تجویز پزشک باشد و جنبه درمانی داشته باشد، استفاده از آن ها نه تنها مضر نخواهد بود بلکه مفید نیز می باشد. اما توجه به این نکته ضروری است که به دلیل آن که صابون ها خاصیت قلیایی دارند نباید به طور دائم به عنوان شوینده استفاده شوند.

شوینده‌تان را براساس نوع پوست انتخاب کنید

هرچند که نوع پوست ما همیشه و به طور کلی در 5 دسته خشک، نرمال، چرب و مختلط، مستعد آکنه و حساس قرار نمی گیرد، اما در اکثر روزهای سال یکی از آن ها غالب است. تغییرات هورمونی، تغییرات فصل، تغییرات آب و هوا، شرایط روحی و غیره برخی از عواملی است که ممکن است نوع پوست ما را از چرب به خشک یا بالعکس تغییر دهد. بنابراین همیشه طبق این تقسیم بندی پوستتان را بررسی کنید. در صورتیکه پوست شما نرمال است اما در تابستان چرب تر است، می توانید در این فصل از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید؛ یا مثلاً اگر پوست شما به طور کلی چرب است اما در اثر استفاده بیش از حد از لایه بردارها و محصولات کنترل کننده در فصل سرما خشک شده، می توانید از محصولات غنی تر استفاده کنید.

با در نظر گرفتن موارد فوق و نیازهای پوستیتان می توانید شوینده مناسب صورت خود را انتخاب کنید. شما ممکن است به عنوان یک خانم ترجیحتان این باشد که در روزهای گرم تابستان یا روزهای نزدیک به عادت ماهانه تان از شوینده های قوی تری استفاده کنید. یا مثلاً در فصول سرد یا دوره های درمانی مانند لیزر یا زمانی که از لایه بردارها استفاده می کنید نیاز به استفاده از شوینده های ملایم تری داشته باشید.

شویند‌ه‌های پوست نرمال تا چرب

ژل های شست و شو و فوم های ملایم یک گزینه ایده آل برای شست و شوی چربی و آلودگی در افراد با پوست های چرب و مختلط است. البته نوعی از این محصولات باید انتخاب شود که فاقد سولفات و ترکیبات قلیایی بوده و PH سازگار با پوست داشته باشند تا پوست در اثر استفاده از آن ها دچار خشکی و کشیدگی نشود. نمونه محصولات مناسب ژل شستشوی هیدرودرم پوست چرب , ژل شستشوی بیتروی مناسب انواع پوست و ژل آی پلاس پوست چرب.

استفاده از صابون ها نیز با وجود این که بسیار قوی هستند در صورتیکه کوتاه مدت و با هدف درمانی استفاده شوند ایرادی ندارد. همچنین می توانید پن ها را که PH سازگار با پوست دارند را جایگزین صابون کنید.

پن پوست

اگر فردی هستید که از قانون “مشابه، مشابه را جذب می کند” پیروی می کنید، و روغن ها را برای پوست چرب خود ترجیح می دهید، پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن جوجوبا است. این روغن به دلیل آن که تک اشباع است کمترین میزان نفوذ به منافذ پوست و ایجاد جوش را دارد. این نکته را نیز فراموش نکنید که هر فرد ممکن است حساسیت های خاص خود را داشته باشد؛ به این صورت که روغنی که برای بسیاری از افراد ایده آل است در فرد دیگری ایجاد حسایت، جوش و آکنه می کند.

و نکته نهایی در خصوص پوست های چرب این است که اگر شوینده انتخابی شما سبب ایجاد احساس خشکی و کشیدگی در پوستتان می شود یا پوست شما دچار خارش و قرمزی می شود و نیاز به استفاده از مرطوب کننده پیدا می کنید، نشان دهنده آن است که شوینده شما برای پوستتان بیش از حد قوی است و لازم است که از یک شوینده ملایم تر با خاصیت آبرسانی استفاده کنید. به عنوان پیشنهاد پن پرودرما پوست چرب گزینه مناسبی می باشد.

شویند‌ه‌های پوست خشک تا نرمال و پوست حساس

بهترین انتخاب برای پوست های خشک کرم‌های پاک‌کننده، لوسیون‌ها و شیرپاکن‌ها هستند. این محصولات به نحوی فرموله شده اند که علاوه بر تمیز کردن پوست رطوبت آن را نیز حفظ می کنند. محصولاتی نظیر برخی از انواع فوم، ژل شست و شو و پن‌های مخصوص پوست خشک نیز می توانند گزینه مناسبی برای تمیز کردن پوست باشند. استفاده از میسلار واترهای بدون نیاز به آبکشی نیز یک گزینه مناسب برای افرادی است که پوستشان به حدی حساس شده که دیگر حتی قادر به تحمل آب نیز نمی باشد.

وقتی اسم پوست خشک می آید به نظر می رسد که این نوع پوست با استفاده از هیچ نوع روغنی نباید مشکلی داشته باشد. اما این موضوع درست نیست و این افراد نیز باید در خصوص استفاده از روغن ها نیز احتیاط کنند. برای پوست های چرب استفاده از روغن جوجوبا را پیشنهاد دادیم، اما در خصوص پوست های خشک روغن نارگیل و روغن ماکادمیا ایده ال هستند. اما اینکه نحوه تهیه آن ها چگونه است نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا برخی از کارخانه ها این روغن ها را با ترکیبات مشکل ساز مانند چربی های اشباع چندگانه یا روغن های معدنی مانند وازلین مخلوط می کنند.

پوست شوینده ها

برخی از روغن های حاوی اسید چرب چندگانه عبارتند از: روغن سویا، روغن گل آفتابگردان، روغن گلرنگ(safflower)  و روغن بادام. این روغن ها بسیار ناپایدار بوده و با اکسید شدن و تولید رادیکال آزاد در سطح پوست سبب استرس اکسیداتیو و پیری زودرس می شوند.

به طور کلی اگر انتخاب شما استفاده از روغن ها برای پاک کردن پوستتان است، توصیه ما این است که در مرحله اول پاک کردن پوست از آن ها استفاده کنید و در مرحله دوم با کمک شوینده این ترکیبات را به طور کامل از روی پوستتان پاک کنید.

و نکته آخری که در خصوص شوینده های پوست های خشک وجود دارد این است که اگر بلافاصله پس از شست و شو یا حتی مدتی بعد از شست و شو در پوست خود احساس چربی کردید یا احساس کردید که پوستتان به خوبی تمیز نشده، ممکن است نشان دهنده این باشد که لازم به مصرف شوینده قوی تری دارید. در این مورد استفاده از ژل، فوم یا پن ها پیشنهاد می شود.

سخن آخر

در این مقاله به نحوه انتخاب شوینده مناسب پرداختیم. به طور کلی توصیه ما به شما این است که همیشه برای مراقبت از پوستتان به صدای ان گوش کنید. به دلیل آن که پوست هر فرد با فرد دیگر متفاوت است نمی توان یک قانون کلی برای همه در نظر گرفت.

اما به طور کلی بهتر است که از شست و شوی بیش از حد پوست خود آن هم با محصولات بسیار قوی به خصوص هنگام صبح خودداری کنید.

در هر حال از شست و شوی بیش از حد پوست و استفاده از محصولات بسیار قوی و خشک کردن آن به خصوص برای شست و شوی صورت هنگام صبح خودداری کنید. برای خرید این نوع محصولات می توانید سفارش خودتان را در سایت آرایشی ویتالوکس ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *