دسته‌بندی نشده

نقد و بررسی کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف +SPF50

DWAAAA

در این مقاله به نقد و بررسی کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 و ترکیبات به کار رفته در این محصول براساس ترکیبات درج شده بر روی بسته بندی آن می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

درباره سان سیف

یکی از با سابقه ترین لابراتورهای ایرانی که در حوزه محصولات مراقبت از پوست و مو و محصولات بهداشتی فعالیت می کند پارس حیان است. برندهای عرضه شده توسط این لابراتوار عبارتند از: آردن، هیدرودرم، فولیکا، بایومارین، درماسیف و سان سیف. سان سیف جدیدترین برند عرضه شده توسط پارس حیان است که محصولات مراقبت از آفتاب را با همکاری لابراتوار Dr. Straetmans کشور آلمان تولید می کند.

ضد آفتاب های این برند به دلیل داشتن ترکیبات نوین و موثر، دارای ویژگی های منحصر به فرد بوده و از ایجاد جوش های پوستی و حساسیت های پوستی جلوگیری می کند. فرآورده های به کار رفته در محصولات ضد آفتاب سان سیف به دلیل دارا بودن نرم کننده ها و مرطوب کننده های سبک در فرمولاسیون خود سبب پخش و جذب مناسب بر روی سطح پوست شده و با انواع پوست سازگار می باشد. در ادامه این مطلب ترکیبات کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 را بررسی می کنیم.

کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف

طبق اطلاعات درج شده در سایت سان سیف کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 دارای بازتابنده های فیزیکی و جاذب های پرتوهای خورشیدی و ایجاد فاکتورهای حفاظتی بالا است. این کرم سبب محافظت کامل و طولانی مدت (حدود 4 ساعته) پوست در برابر کلیه طول موج های اشعه ماورای بنفش UVB می شود. همچنین دارای PA+++ در سیستم اندازه گیری بین المللی ژاپن و 4 ستاره در سیستم اندازه گیری Boots است و این موارد سبب می شود که در برابر اثرات مضر اشعه UVA حفاظت بالایی داشته باشد. بهره گیری از ترکیبات نوین و موثر در این محصول سبب روشن کنندگی و محو تدریجی لک ها و تیرگی های پوستی ناشی از تابش آفتاب و افزایش سن می شود. همچنین این محصول با مهار آنزیم تیروزیناز از ایجاد پیگمنتاسیون پوستی و کمرنگ شدن آن ها نیز جلوگیری می کند.

سیف محصول

ترکیبات کرم ضد آفتاب سان سیف روشن کننده

  1. اکتوکرایلن (‌Octocrylene)

اولین فیلتر به کار رفته در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 اکتوکریلن است. این ترکیب شیمیایی اشعه UVB و UVA2 را جذب کرده و در برابر نور خورشید پایدار است. اکتوکریلن همچنین دارای خاصیت مرطوب کنندگی و افزایش اثر و پایداری سایر فیلترهای شیمیایی نیز می باشد. ترکیب اکتوکرایلن با آووبنزن از پوست به خوبی در برای اشعه UVA که عامل اصلی سرطان و پیری پوست است جلوگیری می کند.

  1. تینوسرب ام (methylene bis-benzotriazolyl tetramethylbutylphenol)

تینوسرب ام ترکیب دیگر به کار رفته در این کرم ضد آفتاب است. این ترکیب در دسته فیلترهای شیمیایی جذب کننده و بازتاب دهنده اشعه های UVA و UVB است. محافظت از پوست در برابر هر دو اشعه و افزایش میزان اثر بخشی سایر فیلترها از دیگر قابلیت های این ترکیب است. از آنجا که جذب پوستی تینوسرب M بسیار ناچیز است، هیچگونه تحریک و حساسیت پوستی ایجاد نمی کند.

  1. اکتینوکسات (Ethylhexyl Methoxycinnamate)

اکتینوکسات (Ethylhexyl Methoxycinnamate) دیگر ترکیب به کار رفته در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 است. این ترکیب نیز به دلیل آن که فیلتر اشعه UVB است، با جذب اشعه از پوست محافظت می کند. این فیلتر مورد تایید FDA بوده و تا غلظت 7.5 درصد در آمریکا و حداکثر 10 درصد در اروپا برای استفاده در ضد افتاب ها مجاز می باشد. جذب اکتینوکسات از طریق پوست بسیار بالا است و طبق مطالعات حیوانی انجام شده این ماده ممکن است در عملکرد هورمون ها اختلال ایجاد کند.

  1. آووبنزن (Butyl Methoxydibenzoylmethane)

آووبنزن دیگر ترکیب به کار رفته در این کرم ضد آفتاب است که از پوست در برابر تمامی اشعه های عامل سرطان و پیری محافظت می کند. از آنجا که جذب پوستی این ترکیب بسیار ناچیز است هیچ گونه اختلال و آلرژی در عملکرد غدد بدن ایجاد نمی کند. تنها ایراد این ترکیب ناپایدار بودن آن و تجزیه شدن در مدت کوتاه در برابر نور آفتاب است. این تجزیه سریع سبب می شود که آووبنزن خاصیت حفاظتی خود را از دست بدهد. برای پایدار کردن این ماده در برابر نور، آن را با پاک کننده های شیمیایی مانند Octocrylene که در این ضد آفتاب استفاده شده ترکیب می کنند.

  1. سیکلوپنتاسیلوکسان (Cyclopentasiloxane)

سیکلوپنتاسیلوکسان (Cyclopentasiloxane) که در این کرم ضد آفتاب استفاده شده یک ترکیب سیلیکونی سیکلوپنتاسیلوکسان است. از این ماده به عنوان حلال، نرم کننده و مات کننده پوست به کار می رود. همچنین این ترکیب سبب افزایش اثر و کارایی فیلترهای فیزیکی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید می شود.

  1. دایمتیکون کراس‌پلیمر (Dimethicone Crosspolymer)

ترکیب دایمتیکون کراس‌پلیمر (Dimethicone Crosspolymer) معمولاً با ترکیب شدن با سیلیکون مایع سیکلوپنتاسیلوکسان یا دایمتیکون بر روی پوست احساس مات و مخملی ایجاد می کند.

  1. اتیل‌هگزیل‌سالیسیلات (Ethylhexyl Salicylate)

اتیل‌هگزیل‌سالیسیلات (Ethylhexyl Salicylate) یا اکتی سالات یک مایع روغنی بی رنگ تا زرد رنگ است که به عنوان فیلتر اشعه های سرطان زا در ضد آفتاب ها به کار می رود. می توان گفت که این ترکیب به طور نسبی در برابر آب مقاوم بوده و از آن به عنوان پایدار کننده سایر فیلترها نیز استفاده می شود. این جذب کننده فرابنفش تا غلظت 5 درصد در اروپا و آمریکا و 10 درصد در ژاپن مجاز به استفاده در ضد آفتاب ها است.

  1. تیتانیوم‌دی‌اکساید (Titanium Dioxide)

دیگر فیلتر به کار رفته در این ضد آفتاب تیتانیوم‌دی‌اکساید (Titanium Dioxide) است. این فیلتر کاملاً ایمن و بی ضرر بوده و کم ترین میزان جذب پوستی را دارا است. از این ترکیب به عنوان محافظ اشعه UVB و UVA2 استفاده می شود. به منظور اثربخشی بیشتر، مقاومت در برابر آب و تعریق و جلوگیری از ظاهر گچی این ماده را با سیکلوپنتاسیلوکسان ترکیب می کنند.

  1. آسکوربیل‌گلوکوزاید (Ascorbyl Glucoside)

ویتامین سی یا همان آسکوربیک اسید یک ترکیب ناپایدار اما با خاصیت بسیار بالا است. برای پایدار کردن ویتامین سی علم همیشه در تلاش برای ارائه مشتقات آن است.

آسکوربیل‌گلوکوزاید (Ascorbyl Glucoside) یکی از مشتقات ویتامین سی است که برخلاف آسکوربیک اسید پایدار بوده و تمامی ویژگی ها و خواص مفید ویتامین C که شامل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، تقویت کلاژن و کاهش لک و تیرگی پوست می باشد را دارا است.

طبق مطالعات آزمایشگاهی (in vitro) این ترکیب قدرت نفوذ بالایی به پوست دارد و این یک نقطه قوت برای این ماده ضد چروک محسوب می شود. همچنین این مشتق از ویتامین سی قابلیت تبدیل به آسکوربیک اسید را پس از جذب به پوست دارد؛ اما میزان جذب آن مشخص نیست.

سیف محصول

  1. ستیل‌فسفات (Cetyl Phosphate)

ستیل‌فسفات (Cetyl Phosphate) به عنوان یک جاذب آب یا امولسیفابر در این محصول به کار رفته و به ترکیب شدن آب و روغن در این فرمولاسیون کمک می کند.

  1. Butylene Glycol Dicaprylate/​Dicaprate

این ترکیب به کار رفته در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 یک امولینت و نرم کننده پوست است که نه تنها ظاهری صاف و مخملی بر روی پوست ایجاد می کند بلکه به بهتر حل شدن رنگدانه ها و فیلترهای ضد آفتاب نیز کمک می کند.

  1. مخلوط پارابن‌ها در فنوکسی اتانول

مخلوط پارابن‌ها در فنوکسی اتانول به عنوان نگهدارنده در این محصول به کار می رود.

  1. اتیل‌هگزیل‌تریازون (Ethylhexyl Triazone)

اتیل‌هگزیل‌تریازون (Ethylhexyl Triazone) دیگر فیلتر به کار رفته در ضد آفتاب سیف است. این ترکیب که از پوست در برابر تمام طول موج های اشعه UVB محافظت می کند، نسل جدید فیلترهای شیمیایی پایدار این اشعه است. این فیلتر شیمیایی بسیار پایدار بوده و فاقد بوی عطر می باشد. میزان استفاده از آن در ضد آفتاب ها تا غلظت 5 درصد است.

  1. پلی‌متیل‌متاکریلات (Polymethyl Methacrylate)

این ترکیب پلیمری، متشکل از گوی‌های میکروسکوپی تکرارشونده است که زمانی که در سطح پوست قرار می‌گیرد با پخش نور نمایی مات، صاف و مخملی روی پوست ایجاد می‌کند.

پلی‌متیل‌متاکریلات (Polymethyl Methacrylate) یک ترکیب پلیمری تشکیل شده از گوی های میکروسکوپی تکرار شونده است؛ این ترکیب هنگام قرار گرفتن در نور نمایی مات، صاف و مخملی بر روی پوست ایجاد می کند.

  1. عصاره ریشه گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract)

عصاره ریشه گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract) یک آنتی اکسیدان قوی، روشن کننده و ضد التهاب است و به درمان بیماری های پوستی نظیر درماتیت آتوپیک، روزاسه و اگزما کمک می کند. ترکیب فعال این عصاره گلابریدین (glabridin) نام دارد. در طی یک مطالعه بر روی خوکچه های هندی استفاده از گلابریدین (glabridin) 0.5 درثد از تیرگی پوست آن ها در برابر اشعه UVB جلوگیری می کند.

  1. سیکلوهگزاسیلوکسان (Cyclohexasiloxane)

سیکلوهگزاسیلوکسان (Cyclohexasiloxane) یک ترکیب سیلیکونی سبک و فرار است که با تبخیر شدن از روی پوست حس سبکی و غیرچسبناک بودن ایجاد می کند؛ به گونه ای که اثری از آن روی پوست باقی نمی ماند.

  1. گلیسیرین (Glycerin)

گلیسیرین (Glycerin) به کار رفته در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 از جمله ترکیباتی است که به صورت طبیعی در چربی طبیعی پوست یافت می شود. این ماده که یک جاذب آب محسوب می شود مانند سایر فاکتورهای طبیعی مرطوب کننده پوست عمل می کند. گلیسرین سبب جذب رطوبت محیط به پوست و مانند یک لایه محافظ عمل کرده و مانع از تبخیر و از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می شود.

  1. عصاره بربری (Arctostaphylos Uva-Ursi Leaf Extract)

عصاره بربری (Arctostaphylos Uva-Ursi Leaf Extract) یک گیاه کوچک با میوه های ریز است که غنی از آربوتین (یک ترکیب روشن کننده موثر پوست) می باشد. عصاره بربری نقش مهمی در کاهش لک و تیرگی های پوست دارد. برگ های این گیاه دارای 5 تا 15 درصد از این ترکیب است.

  1. ویتامین ایی (Tocopheryl Acetate)

ویتامین ایی (Tocopheryl Acetate) دیگر ترکیب استفاده شده در این ضد آفتاب است. این ترکیب علاوه بر خاصیت نرم کنندگی از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند.

  1. دی‌ پنتنول (ویتامین ب 5)

دی‌ پنتنول (ویتامین ب 5) دیگر ترکیب استفاده شده در این ضد افتاب سات سیف است. این ترکیب با قرار گرفتن بر روی سطح پوست از پرو ویتامین به ویتامین تبدیل شده و سبب افزایش رطوبت، کاهش التهاب، تسکین، ترمیم و احیای پوست می شود. این پرو ویتامین یک هومکتانت یا جاذب آب است که به جذب و حفظ رطوبت پوست کمک کرده و عملکرد سد دفاعی پوست را نیز بهبود می بخشد. با استفاده از این ترکیب علائم خشکی و خارش پوست کاهش می یابد. همچنین دی‌ پنتنول (ویتامین ب 5) قرمزی و التهاب ناشی از اگزما، آفتاب سوختگی، قرمزی و آکنه های پوستی را کاهش و ترمیم می کند.

  1. عصاره سبوس برنج (Oryza Sativa Bran Oil)

عصاره سبوس برنج  (Oryza Sativa Bran Oil) مانند سایر عصاره های گیاهی غنی از انواع ترکیبات مفید و اسیدهای چرب ضروری مغذی پوست است. همچنین سبب نرمی و مرطوب کنندگی پوست می شود. اسیدهای چرب ضروری عصاره سبوس برنج از 40 درصد اولئیک‌اسید، 30 درصد لینولئیک‌اسید،‌ 1-2 درصد لینولئیک‌اسید تشکیل شده است.

این عصاره گیاهی به دلیل روغنی و غنی بودن از اسیدهای چرب ضروری گزینه مناسبی برای پوست های مستعد آکنه قارچی نمی باشد.

  1. عصاره پوست لیمو (Citrus Limon (Lemon) Peel Extract)

عصاره پوست لیمو (Citrus Limon (Lemon) Peel Extract) یک لایه بردار ملایم است. از آنجا که این عصاره حاوی اسانس لیمونن است ممکن است سبب افزایش حساسیت پوست به نور شود.

  1. ستئاریل الکل (Cetearyl Alcohol)

ستئاریل الکل (Cetearyl Alcohol) که در گروه الکل های چرب قرار دارد به عنوان نرم کننده، جاذب آب و تثبیت کننده در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 به کار می رود. این ترکیب یک کومدوژنیک ضعیف با درجه 2 از 5 است و احتمال کمی در بسته شدن منافذ پوست در برخی افراد وجود دارد.

  1. کاپریلویل سالیسیلیک اسید (Capryloyl Salicylic Acid)

کاپریلویل سالیسیلیک اسید (Capryloyl Salicylic Acid) یکی از مشتقات سالیسیلیک اسید است که اولین بار توسط شرکت لورآل تولید و عرضه شد. این ترکیب دارای لیپوهیدروکسی اسید است؛ لیپو یک پروتئین محلول در چربی و اسید سالیسیلیک نیز محلول در چربی است. از آنجا که لیپوهیدروکسی اسید وزن مولکولی بالاتری دارد کم تر به پوست نفوذ می کند. کاپریلیول سالیسیلیک اسید مانند سالیسیلیک اسید یک لایه بردار ملایم با خاصیت ضد التهابی است که از بسته شدن منافذ جلوگیری کرده و به روشن شدن پوست نیز کمک می کند.

  1. سدیم آسکوربیل فسفات (Sodium Ascorbyl Phosphate)

سدیم آسکوربیل فسفات (Sodium Ascorbyl Phosphate) از دیگر مشتقات پایدار ویتامین سی یا همان آسکوربیک اسید است. این ترکیب تا PH هفت پایدار بوده و دارای ثبات خوبی است. نفوذ این ترکیب به پوست محدود می باشد. طبق گفته مجله Cosmetic Dermatology همه مشتقات ویتامین سی در مقایسه با آسکوربیک اسید جذب بسیار ضعیف تری دارند. همچنین طبق داده های in-vivo (آزمایش شده روی افراد)، سدیم آسکوربیل فسفات خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی در مقابل آسیب های ناشی از اشعه آفتاب به پوست دارد.

از دیگر خواص این ترکیب تاثیر آن در پیشگیری از اکنه است. همچنین طبق یک مطالعه آزمایشگاهی انجام شده در سال 2005 سدیم آسکوربیل فسفات 1 % خاصیت ضد میکرولی خوبی در برابر بکتری های ایجاد کننده آکنه دارد. همچنین سدیم آسکوربیل فسفات 5% به طور موثر ضایعات التهابی و غیر التهابی آکنه ولگاریس را بهبود می بخشد. سدیم آسکوربیل فسفات در این موارد بهتر از محلول بنزوئیل پروکسید5 عمل می کند.

سدیم آسکوربیل فسفات که یکی از مشتقات ویتامین سی است، یک گزینه مناسب برای پوست های حساس است؛ دلیل ان این است که این فرم از ویتامین C به میزان کمتری تحریک کننده بوده و پوست های حساس به خوبی آن را تحمل می کنند.

  1. تری اتانول آمین(Triethanolamine)

تری اتانول آمین (Triethanolamine) به منظور تنظیم PH در محصولات استفاده می شود. میزان کومدوژنیک این ترکیب با درجه بسیار ضعیف 2 از 5 است.

  1. گلیسیریل استئاریت(Glyceryl Stearate) و PEG-100 Stearate

دو ترکیب گلیسیریل استئاریت(Glyceryl Stearate) و PEG-100 Stearate به کار رفته در این ضد آفتاب به ترتیب به عنوان امولیانت و سورفکتانت عمل می کند. این ترکیب به دلیل آن که سبب تشدید آکنه قارچی می شود گزینه مناسبی برای پوست های مستعد این نوع آکنه نمی باشد.

  1. روغن دانه سویا (Glycine Soja (Soybean) Oil)

روغن دانه سویا (Glycine Soja (Soybean) Oil) یک روغن گیاهی غیر معطر است که منبع غنی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری بوده و به نرمی پوست کمک می کند. طبق مطالعات انجام شده ایزوفلان های موجود در این روغن سبب کاهش لک های مقاوم ایجاد شده در اثر آسیب های نور خورشید می شود. ایزوفلاون‌های سویا از انتقال بیش از حد ملانین به سطح پوست جلوگیری کرده و به کاهش تیرگی پوست نیز کمک می کند.

پلی‌فنول‌های ایزوفلاون به خصوص daidzein و genistein به خوبی از پوست در برابر اشعه های فرابنفش محافظت می کند. آنتی اکسیدان موجود در سویا نیز سبب مرطوب کنندگی و همچنین حفظ رطوبت پوست می شود.

کومدوژنیک روغن سویا با درجه ضعیف 3 از 5 است. این روغن مانند تمامی روغن های گیاهی به دلیل اسیدهای چرب ضروری برای پوست های مستعد آکنه قارچی گزینه مناسبی نیست.

  1. دی سدیم اد‌ت‌آ (Disodium EDTA)

دی سدیم اد‌ت‌آ (Disodium EDTA) به کار رفته در کرم ضد آفتاب سان سیف یک chelate کننده موثر است. این ترکیب با اتصال به یون های فلزی موجود در فرمولاسیون آن را ایمن تر می کند. میزان غلظت به کار رفته این ماده در این کرم ضد آفتاب 0.1 درصد یا کم تر است.

سیف محصول

  1. آسکوربیل پالمیتات (Ascorbyl Palmitate)

آسکوربیل پالمیتات (Ascorbyl Palmitate) از دیگر مشتقات آسکوروبیک اسید یا همان ویتامین سی است. این ترکیب مانند آسکوربیک اسید چندان پایدار نمی باشد. اما طبق یک مطالعه آزمایشگاهی این ترکیب تولید کلاژن در پوست را افزایش می دهد. درجه کومدوژنیک این ترکیب با درجه 2 از 5 است. آسکوربیل پالمیتات به دلیل آن که سبب تشدید آکنه قارچی و جوش های زیر پوستی می شود، گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این نوع آکنه نیست. این ماده همچنین در اثر برخورد با اشعه UVB سبب افزایش پراکسیداسیون لیپیدی و سمیت سلولی می شود.

  1. سدیم هیالورونیت (Sodium Hyaluronate)

سدیم هیالورونیت (Sodium Hyaluronate) دیگر ترکیب به کار رفته در کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 است. این ترکیب آبرسان بوده و به دلیل سایز مولکولی کوچکی که دارد بهتر به پوست نفوذ می کند. سدیم هیالورونیت نمک سدیمی هیالورونیک‌اسید است و هر دو جاذب آب بوده و قادر به جذب رطوبت تا 1000 برابر وزن خود هستند. دلیل استفاده از سدیم هیالورونیت به جای هیالورونیک‌اسید پایدارتر بودن، ارزان تر بودن و آسان تر بودن فرمولاسیون آن است.

  1. اکسیدآهن(Iron Oxides)

اکسیدآهن(Iron Oxides) که در لیست ترکیبات این ضد آفتاب به صورت Ci 77492و  Ci 77491 ،Ci 77499 آورده شده است، در واقع رنگ های مختلف اکسید آهن می باشد. از این ترکیب به عنوان رنگ و برای از بین بردن رفع ظاهر گچی ناخوشایند به این محصول اضافه می شود. همچنین اکسید آهن فیلترهای فیزیکی ضد آفتاب را در برابر اشعه فرابنفش و سایر طیف های مرئی افزایش می دهد.

عطر و ترکیب نگه دارنده کرم ضدآفتاب روشن کننده رنگی سان سیف

کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف  +SPF50 حاوی رنگ، عطر و پارابن بوده و نگهدارنده استفاده شده در آن مخلوطی از پارابن ها در فنوکسی اتانول است.

کرم ضد آفتاب روشن کننده سان سیف برای چه کسانی مناسب است؟

این کرم ضد آفتاب رنگی به طور کامل در برابر همه طیف‌های اشعه UVA و UVBمحافظت کرده و همچنین استفاده از اکسید آهن در فرمولاسیون آن از هرگونه نور مرئی محافظت می کند.

ویتامین سی به فرم سدیم آسکوربیل فسفات و آسکوربیل‌گلوکوزاید و عصاره ریشه گیاه شیرین بیان که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند نیز از آسیب اشعه UV به پوست و ایجاد لک و تیرگی پوست جلوگیری می کند. برای خرید این محصول می توانید از سایت آٰرایشی ویتالوکس سفارش خودتان را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *