مراقبت از چشم

معرفی انواع مایع لنز سخت خارجی+ تصاویر

مایع لنز سخت

اجزای صورت و چشمان هر انسانی منحصر به فرد می باشد. استفاده از انواع لنزهای چشمی می تواند خاص تر بودن چهره را افزایش دهد. لنزها انواع مختلفی دارند؛ برخی از انواع آن ها عبارتند از: لنزهای نرم (سافت)، سخت (هارد) و رنگی. اما در صورتیکه از لنزها به خوبی نگهداری نشود و به ضد عفونی کردن آن ها توجه نشود سبب مشکلات و بیماری های چشمی خواهند شد.

به این منظور پزشکان متخصص اقدام به طراحی و تولید انواع محلول لنز کرده اند. محلول های شست و شوی لنز با ضدعفونی کردن لنزها سبب جلوگیری از انواع مشکلات و بیماری های چشمی می شود. اما مایع لنز نیز با توجه به نوع لنزها انواع مختلفی دارد. برخی از آن ها به طور اختصاصی برای لنزهای نرم (سافت) که در مقاله بهترین مایع لنز به این موضوع پرداختیم، برخی دیگر برای لنزهای هارد و انواع دیگر برای تمامی لنزها طراحی و تولید شده اند. مایع لنز‌های سخت، در مقابل مایع لنز‌های نرم، از مواد سخت تری مثل پلیمرهای سخت، متاکریلات و سیلیکون ساخته و تولید شده‌اند. این نوع لنز‌ها، به دلیل سختی و استحکام بیشتری که دارند، اغلب برای کاربرانی که با مشکلاتی مانند آستیگماتیسم شدید و یا کراتوکونوس مواجه هستند، توصیه می‌شوند. البته ناگفته نماند که استفاده از مایع لنز سخت نسبت به مایع لنز نرم، مراقبت و نگهداری بیشتری را از کاربر می‌طلبد. همچنین، نصب و استفاده از این نوع لنز‌ها، به علت سختی و استحکام بیشتر، نیاز به توانایی و مهارت بیشتری خواهند داشت.

در این مقاله از سری مقالات ویتالوکس قصد داریم تا به بررسی انواع مایع لنز سخت و ویژگی های آن ها بپردازیم.

مزایای محلول لنز

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، مراقبت از لنزها امری بسیار ضروری است و عدم مراقبت صحیح از آن ها سبب ایجاد عفونت ها، انواع مشکلات و بیماری های چشمی و حتی نابینایی می شود. اکثریت افراد بر این باورند که لنزها نیاز به مراقبت زیادی ندارند؛ اما واقعیت این است که در صورت عدم مراقبت درست و عدم استفاده از محلول لنز، در مدت کوتاهی دیگر امکان استفاده از لنز برای شما وجود نخواهد داشت. دلیل آن این است که مشکلات زیادی مانند عفونت، سوزش، خارش و غیره به سراغتان خواهد آمد.

محلول های شست و شوی لنز دارای کاربردهای مختلفی هستند؛ آن ها علاوه بر مراقبت از لنزها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • خاصیت آنتی باکتریال، ضدعفونی کننده و مرطوب کننده
  • جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های چشمی نظیر عفونت چشم، سوزش، التهاب و غیره.
  • جلوگیری از ایجاد رسوب و پروتئین بر روی لنز، که عامل اصلی فاسد شدن لنزها هستند.
  • با استفاده از محلول لنز دیگر نیازی به استفاده از محلول های جانبی دیگر، قرص های مخصوص لنز و سایر موارد نمی باشد.
  • از بین بردن چسبندگی های میکروبی و باکتری های به وجود آمده در اثر آلودگی شدید هوا

بهترین جایگزین برای محلول لنز

ممکن است این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده باشد که در صورتی که به محلول لنز دسترسی نداشته باشید، آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر فقط قصد شست و شوی لنز خود را برای ضد عفونی دارید می توانید از آب نمک یا سرم نمکی استفاده کنید؛ اما به هیچ عنوان برای نگهداری از لنز نمی توانید از محلول آب نمک یا سرم نمکی استفاده کنید. زیرا املاح و سدیم موجود در نمک برای لنز و همچنین سلامت چشم ها خطرناک است.

همچنین به هیچ عنوان برای شست و شوی یا نگهداری لنز از آب استفاده نکنید؛ زیرا ریز موجودات موجود در آب سبب بروز عفونت های چشمی می شود. همچنین در بسیاری از مواقع سبب تخریب قرنیه نیز می شود.

از طرفی دیگر در آب هیچ نوع ماده ضد عفونی کننده ای وجود ندارد و هیچ گونه فایده ای برای تمیزی و ضو عفونی کردن لنزها نخواهد داشت.

پروتئین ها و چربی ها هنگام استفاده از لنز بر روی سطح آن رسوب می کنند. این رسوبات به مرور زمان سبب کدر شدن لنز شده و راحتی لنزها را از بین می برند. همین سبب شده تا متخصصان چشم به شست و شوی و نگهداری لنزها در محلول لنز تاکید می کنند.

 راهنمای خرید محلول لنز

قدم اول در خرید محلول لنز این است که ابتدا نوع لنز خود را مشخص کنید. زیرا محلول های لنز براساس نوع لنزهای نرم و سخت متفاوت هستند. در هنگام خرید نیز توجه به برند محصول و کاربرد آن بسیار حائز اهمیت است. محلول لنز را حتماً پس از مشورت با پزشک خود از مراکز معتبر خریداری کنید تا سلامت چشمان زیبایتان به خطر نیفتد.

نکاتی برای استفاده از محلول شستشوی لنز

  • ابتدا دستان خود را به خوبی با آب و صابون شسته و خشک کنید.
  • برای خشک کردن دستانتان به هیچ عنوان از حوله استفاده نکنید؛ زیرا پرزهای حوله به دست ها چسبیده و سپس به لنزها انتقال پیدا می کنند و باعث ناراحتی و عفونت چشم ها می شود.
  • حال لنزها را به آرامی از چشم خارج کرده و در کف دست خود با محلول لنز شست و شو دهید.
  • آن ها را به آرامی در جا لنزی قرار دهید و با مایع لنز آن را پر کنید.
  • برای ضدعفونی شدن لنزها حداقل 4 ساعت زمان لازم است؛ بنابراین حداقل 4 ساعت آن ها را از جا لنزی خارج نکنید.
  • برای استفاده مجدد لازم است که محلول قدیمی را دور ریخته و پس از شست و شوی جا لنزی با محلول لنز، مجدد مراحل بالا را تکرار کنید.

بهترین برندهای مایع لنز سخت

محلول لنز شالکون مدل کانزین پلاس

مایع لنز کانزین پلاس یک محلول لنز ایتالیایی ساخت شرکت شالکون مناسب برای لنزهای سخت است. این محصول سبب مرطوب کردن و روان کردن سطح چشم هنگام سوزش، خشکی و غیره به دلیل عوامل نامطلوب خارجی می شود. این مایع لنز با کمک هیپروملوز محیطی ویسکوزیته بالا را بین لنز و قرنیه چشم ایجاد می کند. همچنین یک گزینه ایده آل برای درمان کمبود مایع اشک آور می باشد.

مایع انز کانزین پلاس

محلول لنز شالکون یک لایه شبکیه ژل مانند بر روی سطح لنز ایجاد می کند که فشار لنز تماسی بر روی سطح لنز را سد می کند.

طبق نتایج آزمایشگاهی پس از 30 دقیقه استفاده از این محلول لنز سخت غلظت میکروارگانیسم ها برای باکتری ها و قارچ ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

ویژگی های محصول:

  • از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی لنز تماسی بدون نیاز به مالیدن لنز
  • ضدعفونی کردن و افزایش طول عمر لنزها
  • تکسین فوری خشکی چشم پس از اولین استفاده به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی

محلول شستشوی لنز سخت آویزور

محلول لنز Ever Clean آویزور حاوی هیدروژن پراکسید 3% است. این مایع لنز یک محصول جدید جهت شست و شو و ضد عفونی کردن لنزهای سخت می باشد. این محلول دارای یک جا لنزی استوانه ای حاوی 45 عدد قرص می باشد.

لنز سخت آویزور

برای استفاده از این مایع لنز، استفاده از جا لنزی مخصوص آن بسیار حائز اهمیت است. دلیل آن این است که ساختار این جا لنزی به تمیز شدن اطراف لنز کمک کرده و لنز را در حالت معلق قرار می دهد.

به منظور اثر بخشی کامل لازم است که در هر بار استفاده از یک عدد قرص استفاده شود. زیرا این قرص ها مکمل این محصول می باشند.

خواص قرص موجود در محلول لنز سخت آویزور عبارت است از:

  • جداسازی چربی و پروتئین ها از سطح لنز با استفاده از لایه سفید قرص
  • ضدعفونی کردن و خنثی سازی هیدروژن پراکسید با استفاده از لایه سبز آن

ویژگی های محصول:

  • فاقد مواد نگهدارنده
  • ضد حساسیت
  • دارای جا لنزی مخصوص

محلول شستشوی لنز ولک مدل A

می توان گفت که بیشتر افرادی که در دنیا از لنزهای سخت استفاده می کنند بدون شک با برند Wohlk آلمان آشنا هستند. در ایران نیز کارخانه این برند از لنز وجود دارد. این محصول توسط تمامی انجمن های چشم پزشکی دنیا تایید شده است.

لنز ولک

توجه کنید که این محلول لنز به هیچ عنوان برای لنزهای طبی سافت یا رنگی مناسب نمی باشد. زمان مناسب استفاده از این محصول پس از باز شدن سه ماه می باشد و حتماً لازم است که لنزها در جا لنزی مخصوص خود نگهداری شوند.

همچنین قبل و بعد از هربار استفاده از لنزها، آن ها را به آرامی با محلول شست و شو دهید و برای نگهداری لازم است که جالنزی تا نصفه از محلول پر شود.

ویژگی های محصول:

  • دارای جا لنزی آنتی باکتریال
  • مناسب برای شست و شو و نگهداری لنزهای هارد

محلول لنز هارد آی سی مدل آکوا بالانس

مایع لنز آی سی آکوا بالانس دیگر محصول تولید شده مناسب برای لنزهای هارد ساخت کشور هلند است. برای استفاده از این محلول لنز لازم است که ابتدا با چند قطره محلول، لنزها را آبکشی کنید. سپس لنزها را در جالنزی قرار داده و مایع لنز را به اندازه ای که سطح آن بالاتر از لنز قرار گیرد بریزید. زیرا در غیر این صورت سبب خشکی لنز می شود.

لنز سخت آکوا

ویژگی های محصول:

  • دارای جا لنزی
  • مناسب برای شست و شوی و نگهداری لنزهای هارد
  • کمک به سلامت چشم مصرف کننده
  • افزایش طول عمر لنز

محلول لنز سخت دلتا

محلول لنز سخت دلتا را می توان یک محلول نگهدارنده با خاصیت مرطوب کنندگی بالای لنزهای تماسی سخت دانست.

مایع لنز دلتا

به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و تمیز کنندگی بالا، این مایع لنز به شما کمک می کند تا در طول روز و هنگام استفاده از لنز احساس راحت تری داشته باشید. همچنین به دلیل داشتن اعداد مشابهی از یون های مثبت و منفی در ترکیب خود از تحریک شدن چشم ها جلوگیری می کند.

زمان لازم برای از بین بردن میکروب ها و ضد عفونی کردن توسط این محلول حداقل 4 ساعت است؛ همچنین رطوبت کافی برای استفاده لنزها در این مدت فراهم می شود.

ویژگی های محصول:

  • طراحی شده برای لنزهای تماسی هارد
  • پاک کننده قوی و موثر پروتئین ها و چربی ها از سطح لنز
  • عدم استفاده از ترکیبات ساینده در ساخت آن و جلوگیری از آسیب رسیدن به لنز
  • حاوی 60 میل محلول مرطوب کننده و ضد عفونی کننده در آن

محلول شستشوی لنز گینزا مدل DW-120

مایع لنز گینزا مدل DW-120 یک محلول لنز تولید شده توسط شرکت ایرانی رخ آذین پردیس است که برای انواع لنز از جمله لنزهای هارد نیز قابل استفاده است. از این محصول برای ضد عفونی کردن جا لنزی، تجهیزات آرایشی و لنزهای تماسی استفاده می شود.

مایع لنز گینزا

ویژگی های محصول:

  • مناسب برای شست و شوی جا لنزی، محصولات آرایشی و لنزهای تماسی
  • دارای خاصیت مرطوب کنندگی و روان کنندگی

برخی دیگر از مایع لنزهای سخت که در بازار ایران به ندرت یافت می شوند. در زیر، نام چندین برند مایع لنز سخت را برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. آکوآسیت Aqua-SEPT (تولید کننده: آمریکا)
  2. آمو Oxysept (تولید کننده: آلمان)
  3. بوش‌اند‌لامب Boch and Lomb Boston (تولید کننده: آمریکا)
  4. چاوینگ Cheng (تولید کننده: تایوان)
  5. سیمپل Simple (تولید کننده: چین)
  6. سنیکا Senika (تولید کننده: ژاپن)
  7. تایمر TimeR (تولید کننده: کره جنوبی)
  8. والک Walke (تولید کننده: چین)
  9. ویکینگ Viking (تولید کننده: دانمارک)
  10. زوم Zoom (تولید کننده: چین)

 

3 دیدگاه در “معرفی انواع مایع لنز سخت خارجی+ تصاویر

  1. Avatar of فائزه فائزه گفت:

    چه مطلب خوبی

  2. Avatar of محمد حسین باقری محمد حسین باقری گفت:

    سلام من یک لنز اسکرال دارم از کجا محلول لنز سخت تهیه کنم

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      در سایت ما می توانید مایع لنز کانزین پلاس را تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *