محصولات بهداشتی

عوارض کراتینه مو برای زنان،کودکان،شیردهی و خود آرایشگر

عوارض کراتینه کردن مو

عوارض کراتینه مو برای خود آرایشگر یا مشتری آنها بسته به شرایط استفاده و سن و سال (کودک و یا بزرگسال) یا باردار بودن ممکن است متفاوت باشد.

همانطور که میدانید در سال های اخیر کراتین کردن مو  که به موهای شما صافی صددرصد میدهد بسیار در کشور ما رایج شده است.

ولی همیشه این سوال مطرح است است با توجه به اینکه این کار یعنی همان کراتینه کردن مو ها بسیار پرطرفدار است چرا شرکت های بزرگ تولید کننده محصولات مویی در جهان مانند لورال، شوارزکوف ،فرامسی و …. اقدام به تولید کراتین نکردند.

آیا دلیل آن عوارضی است که کراتین بر روی مو دارد و توسط سازمانهای نظارتی در اروپا و آمریکا مورد تایید نیستند و تاییدیه های بین المللی را نمی گیرند و یا دلیل دیگری دارد در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض کراتین کردن موها با دقت بیشتری صحبت کنیم.

مهمترین عوارض کراتینه مو:

1-سرطان زا بودن:

شاید مهمترین عارضه کراتینه مو سرطان زایی آن باشد که این موضوع دلیل اصلی عدم تاییدیه توسط fda آمریکا و ce اروپا است.

مواد شیمیایی درون کراتین ها بسیار سرطان زا هستند به همین دلیل اسب اصل که شرکت های بزرگ دنیا با برندهای معروف از تولید کراتین خودداری می‌نمایند.

این برای خود آرایشگر که مرتب در معرض آن است و یا خانمهایی که عادت کرده اند موهای خود را همواره کراتین کنند بسیار خطرناک تر است و خطر بیشتر برای کودکان(بسیار دیده شده در سالن های زیبایی که کودکان را برای کراتینه کردن مو و یا کارهایی زیبایی دیگر که خود از نظر روانشناسی جای بحث دارد توسط مادرها به سالن های زیبایی آورده می شوند) و همچنین مادران باردار و یا شیرده است.

مؤسسه ی بین المللی تحقیقات سرطان به زنان باردار یا کسانی که تلاش می کنند باردار شوند توصیه می کند در طول زمان بارداری از کراتینه کردن مو خودداری کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده، تماس با فرمالدهید می تواند باعث مشکلاتی در باروری و سقط جنین شود.

مؤسسه‌ی بین‌المللی تحقیقات سرطان و مؤسسه‌ی ملی سم‌شناسی فرمالدهید موجود در انواع کراتین را به‌عنوان سم‌های سرطان‌زا می‌شناسند.

جین هولیهان، معاون رئیس بخش تحقیقات محیطی، در این مورد مصاحبه‌ای انجام داده است. او در این مصاحبه می‌گوید صاف‌کننده‌های مو خطرات احتمالی زیاد و جدی برای بدن دارند: «ما ۴۱ آرایشگاه را بررسی کردیم. نتیجه این شد که تقریبا تمام آنها از مواد صاف‌کننده‌ی مو استفاده می‌کنند. در واقع تمام مواد صاف‌کننده‌ از نوع برزیلی، فرمالدهید آزاد می‌کنند.»

حتی در آزمایشهای انجام شده روی انواع کراتین مو که روی آنها نوشته فاقد فرمالدهید مشخص شده که دارای مقدار زیادی از این ماده هستند.

2-آسیب شدید به مو:

عوارض کراتینه مو

یکی دیگر از مهمترین دلایل عدم تولید کراتین توسط شرکت های بزرگ دنیا و عوارض کراتینه کردن آسیب به موها می باشد چرا که کراتینه کردن مو به همراه اتو با دمای بالا آسیب بسیار شدیدی به موها میزند و در بسیاری از موارد آرایشگرانی که کار کراتینه کردن مو برای مشتریان خود را انجام می دهند بعد از این کار انواع شامپوهای تقویتی و ماسک مو های بسیار قوی (مثل ماسک مو مغذی و آب رسان فرامسی)برای درمان موهای آسیب دیده را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

در صورتی که موهای خود را کراتین کرده اید حتما از ماسک مو قوی به همراه روغن آرگان استفاده کنید.

3-ریزش مو:

از دیگر عوارض کراتینه کردن مو می توان به ریزش مو اشاره نمود چرا که کراتین کردن مو آسیب شدید به ریشه موها وارد می نماید و موجب ریزش و در برخی اوقات کچلی میشود .

4-آلرژی زا بودن:

یکی دیگر از عوارض کراتینه کردن مو واکنش آلرژیک به آن است که در بسیاری از موارد موجب قرمزی و التهاب پوست می شود و همچنین در برخی موارد موجب گلودرد سرفه،خون دماغ و خارش چشم می شود.

در مورد کراتین و عوارض ناشی از آن مقالات زیادی وجود دارد در مقابل آن طرفداران کراتین کردن مو هم کم نیستند و تبلیغ کنندگان انجام کراتین که همیشه منکر عوارض آن می شوند شاید قوی ترین دلیلی که ممکن است شما را از انجام این کار باز دارد همانطور که در بالا گفته شد عدم تولید کراتین توسط برندهای معتبر جهانی است و عدم مجوز تولید یا واردات این محصول توسط سازمان غذا و دارو کشور می باشد.

بهترین جایگزین برای کراتینه کردن مو:

در فضای اینترنت مقاله های بسیار زیادی در مورد روش های خانگی،گیاهی و یا طبیعی برای جایگزینی کراتین کردن است ولی خب متاسفانه هیچکدام قطعا اون صافی را به موی شما نمی دهند ولی اگر هدف شما از کراتین درمان موی وز یا آسیب دیده در اثر استفاده از مواد شیمیایی مثل رنگ و دکلره است بهترین جایگزین استفاده از فیلر مو است چون هم موهای شما را درمان می کند و هم صافی بین 20 تا 30 درصد به موی شما می دهد.

پس اگر سلامت جسمی و همچنین موهای خودتون برایتان مهم است از آرایشگر خود بخواهید به جای استفاده از کراتین برزیلی از انواع فیلر مو مجوز دار ساخت کشورهای اروپایی و دارای تاییدیه معتبر استفاده نماید.

حرف آخر:

به هر حال اگر مجبور به استفاده از کراتین هستید بهتر است در حین استفاده از ماسک بزنید و کودکان و زنان باردار و شیرده را در معرض کراتین قرار ندهید همچنین پس از آن از شامپو های قوی فاقد سولفات و ماسک مو قوی حاوی روغن آرگان استفاده نمایید.

اگر هم شما تجربه خاصی از کراتینه کردن موی خود دارید و یا سوالی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *