مراقبت از پوست

راهنمای خرید کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط

پوستر آبرسان

پوست انواع مختلف دارد. خشک، چرب، نرمال و مختلط. هر کدام از انواع پوست ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود هستند و برای مراقبت از آن ها باید به خوبی با آن ها و نحوه مراقبت از آن ها آشنا باشیم. پوست مختلط یکی از رایج ترین انواع پوست است که مراقبت های مختص خود را دارد. این نوع پوست را نه می توان خشک و نه می توان چرب یا نرمال دانست. یکی از لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری برای این نوع پوست که انتخاب درست آن بسیار حائز اهمیت است، کرم مرطوب کننده است. در این مقاله از سری مقالات مجله ویتالوکس قصد داریم که به معرفی و بررسی پوست مختلط و کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط بپردازیم.

پوست مختلط چیست؟

دلیل نام گذاری پوست مختلط این است که افراد با این نوع پوست همزمان دو یا چند نوع وضعیت پوستی دارند. یعنی به طور همزمان پوست آن ها هم چرب است و هم خشک. نقاط چرب پوست معمولاً در قسمت های بینی، چانه و پیشانی قرار دارد و خشکی معمولاً در سایر نقاط پوست دیده می شود. ناحیه نقاط چرب معمولاً به صورت T می باشد.

عامل بوجود آمدن پوست مختلط

بارزترین علت داشتن پوست مختلط ژنتیک است. همان طور که شما رنگ موها و چشم های خود را از پدر، مادر، پدر بزرگ و یا مادر بزرگ خود به ارث می برید، نوع پوست شما هم می تواند ارثی باشد.

دلیل دیگری که در به وجود آمدن پوست مختلط نقش دارد کم آبی پوست و همچنین استفاده از لوازم آرایش نا مناسب است. به عنوان مثال اگر شما از کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط استفاده نکنید و کرم مرطوب کننده شما چربی زیادی داشته باشد، سبب بسته شدن منافذ پوست شما و در نتیجه کم آبی پوست می شود.

منظور از کم آبی پوست چیست؟

پوست کم آب یا همان هیدراته یک نوع خاص از پوست نمی باشد و فارق از نوع پوستی که دارید ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. یعنی حتی ممکن است که شما در دسته افراد با پوست چرب قرار داشته باشید اما پوست شما هیدراته (کم آب) باشد. به پوستی که کدر و فاقد درخشندگی باشد یا در افراد با پوست تیره تر ظاهری خاکستری داشته باشد، پوست هیدراته گفته می شود. پوست هایی که دچار کم آبی شده باشند معمولاً زمخت و سفت احساس می شوند و خطوط و چین و چروک ها که نشانه های پیری پوست هستند، به صورت واضح تر نمایان می شوند. کم آبی پوست سن خاصی ندارد و می تواند برای هر فرد در هر سنی اتفاق بیوفتد. استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی مناسب نقش مهمی در بهبود یا حتی جلوگیری از هیدراته شدن پوست دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل کم آبی پوست اشاره می کنیم.

دلایل کم آبی پوست

  1. افزایش سن

با افزایش سن بدن کم آب تر می شود و پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. با شروع روند پیری و کم آبی بدن، حفظ سطوح مرطوب در پوست دشوارتر شده و نشانه های پیری در آن نمایان می شود.

  1. حمام داغ

به دلیل آن که آب سخت حاوی سنگ آهک است، سبب کاهش میزان آب موجود در پوست می شود. بنابراین هنگامی که در حمام از آب داغ استفاده می کنید طبیعی است که پوست شما دچار هیدراته شدن شود.

  1. نور خورشید

دیگر مورد تاثیرگذار در هیدراته شدن پوست پرتوهای فرابنفش خورشید است که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. اشعه های نور خورشید عامل اصلی و موثر بر روی پوست است که سبب سرعت بخشیدن روند پیری می شود. نحوه تاثیر گذاری آن به این صورت است که ابتدا میزان اکسیدان ها در پوست را افزایش داده، سپس پوست را کم آب کرده و با افزایش میزان رادیکال های آزاد در سلول ها به پوست آسیب می رساند.

نحوه تشخیص پوست مختلط

برای تشخیص این که پوست شما مختلط است یا خیر تنها یک روش وجود دارد.

  • ابتدا پوست خود را با یک شوینده ملایم بشویید.
  • پس از شستشو پوست خود را به ارامی با یک پد خشک کنید.
  • 10 تا 15 دقیقه صبر کرده و در این مدت هیچ چیز به پوست خود نزنید.
  • حال پس از گذشت این زمان به پوست خود دقت کنید. اگر همزمان در ناحیه T یا همان پیشانی، بینی و چانه احساس چربی و روی گونه های خود احساس خشکی داشتید، نوع پوست شما مختلط است.

سایر ویژگی‌های پوست مختلط:

  • وجود منافذ باز در ناحیه پیشانی، بینی و چانه
  • قرمزی و یا خشکی فقط روی گونه ها
  • احساس چربی در سه ناحیه پیشانی، بینی و چانه به صورت T
  • حساس بودن گونه ها و گردن نسبت به مواد پاک کننده

کرم آبرسان پوست مختلطکرم مرطوب کننده‌ی مناسب پوست مختلط

کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط باید به گونه ای انتخاب شود که نه پوست را بیش از حد چرب و نه بیش از حد خشک کند. پوست های مختلط نیز مانند تمامی پوست ها نیاز به ابرسانی کافی دارند، بنابراین لازم است که کرم مرطوب کننده و آبرسان شما به گونه ای باشد که قسمت های خشک پوست شما را به خوبی مرطوب نگه دارد و آب کافی به این بخش ها برساند.

اگر پوست شما مختلط است، کرم مرطوب کننده خود را بیش تر بر روی نواحی خشک و گونه ها استفاده کنید. همچنین به بخش های چرب پوست خود نیز کرم مخصوص پوست های چرب بزنید. اگر پوست شما دارای جوش است لازم است که از یک مرطوب کننده ملایم برای بهبود مناطق حساس و چرب پوست خود استفاده کنید تا آن نواحی را به پوست نرمال نزدیک کنید.

ویژگی‌های کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط

  • جذب سریع و آسان
  • پاک شدن راحت از روی پوست
  • شفاف بودن
  • داشتن رنگ و بوی مناسب (میزان عطر به کار رفته در کرم مرطوب کننده نباید خیلی زیاد باشد)
  • داشتن ظاهری یکنواخت
  • پس از مصرف سبب ایجاد حساسیت و آلودگی میکروبی قارچی روی پوست نشود.

نکات مهم در هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط

برای استفاده از مرطوب کننده برای پوست های مختلط رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. پیش از استفاده از مرطوب کننده ابتدا پوست خود را با یک شوینده ملایم به آرامی بشویید.
  2. سپس پوست خود را با یک حوله لطیف خشک کنید.
  3. کرم مرطوب کننده را به بخش های از پوست که خشکی بیش تری دارند بزنید.
  4. در ناحیه T از مقدار بسیار کمی کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  5. دقت کنید که کرم مرطوب کننده را به آرامی و با ملایمت بر روی پوست خود بمالید.

نکات مهم در مورد انتخاب و نحوه مصرف کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط

  1. به درستی انتخاب کنید

اگر پوست شما مختلط است کرم مرطوب کننده ای که انتخاب می کنید باید فاقد الکل و سولفات باشد.

  1. در زمان درست استفاده کنید

بهترین و مناسب ترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده 3 الی 5 دقیقه بعد از حمام است.

  1. تنها به قیمت توجه نکنید

هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط فقط به قیمت آن توجه نکنید. توجه کنید که ملاک شما برای انتخاب باید بیش تر کیفیت و کارایی کرم باشد.

  1. استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید

همان طور که می دانید استفاده از کرم دور چشم برای تمامی پوست ها بسیار حائز اهمیت است. از آن جا که پوست ناحیه دور و اطراف چشم بسیار نازک و حساس است به شما پیشنهاد می کنیم که برای مرطوب کردن این ناحیه حتماً از یک کرم دور چشم مخصوص استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه استفاده صحیح از کرم دور چشم به مقاله راهنمای استفاده صحیح و بهینه کرم دور چشم مراجعه کنید.

آبرسان ۵ 1

  1. قبل از خواب حتماً از مرطوب کننده استفاده کنید

برای داشتن یک پوست خوب استفاده از کرم مرطوب کننده مخصوص قبل از خواب ضروری است.

  1. رژیم غذایی متناسب با پوست خود داشته باشید

استفاده از کرم های مرطوب کننده لازم است اما کافی نه؛ اگر به دنبال داشتن پوستی سالم و شاداب هستید لازم است که تغذیه مناسب با پوست خود داشته باشید.

سخن آخر

همان طور که در بالا اشاره کردیم پوست مختلط از انواع رایج پوست است که به مراقبت های خاص و ویژه خودش نیاز دارد. افراد با پوست مختلط لازم است که از کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط استفاده کنند. ویژگی های این کرم باید به گونه ای باشد که نه پوست را خیلی چرب و نه خیلی خشک کند. همچنین می توانید از کرم مخصوص پوست های خشک برای نواحی خشک پوست و از کرم مخصوص پوست های چرب برای نواحی چرب یا مستعد جوش و آکنه استفاده کنید. به طور کلی باید گفت که محصولی را انتخاب کنید که آب کافی را به پوست شما برساند و سبب هیدراته شدن پوست شما نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *