مراقبت از پوست

راهنمای استفاده صحیح و بهینه کرم دور چشم

کرم دور چشم

همه افراد با بالا رفتن سن متوجه ایجاد چین و چروک در پوست خود می شوند. دور چشم یکی از نواحی حساسی است که سریع تر از سایر نواحی بدن دچار چین و چروک می شود؛ همین امر سبب بالاتر نشان دادن سن نیز می شود. برای به تاخیر انداختن پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس لازم است که اقدام به مراقبت از دور چشم خود کنید. پوست دور چشم و نواحی اطراف آن بسیار حساس است و در صورت عدم مراقبت علائمی نظیر حلقه سیاه دور چشم، پٌف دور چشم، چین و چروک و افتادگی پوست را در این ناحیه مشاهده خواهید کرد.

یکی از راه های مراقبتی از این ناحیه استفاده از کرم دور چشم است. این کرم ها با فرمولاسیون خاص و ویژه ای که متناسب با هر سنی دارند، سبب آبرسانی و سفت شدن ناحیه دور و اطراف چشم شده و از مشکلات رایج پوستی جلوگیری می کنند.

برخی افراد تصور می کنند که باید پس از ایجاد چین و چروک در سنین بالا اقدام به درمان آن با استفاده از کرم دور چشم کنند؛ در صورتی که این باور غلط است و استفاده از این کرم حتی در دوران جوانی برای شما سودمند است. با استفاده از کرم دور چشم متناسب با سن خود می توانید از آثار شگفت انگیر آن بهره مند شوید.

اما استفاده از کرم های دور چشم مانند سایر محصولات مراقبتی پوست اصول خاص خود را دارند. با استفاده از روش درست مصرف این کرم ها می توانید مطمئن شوید که به خوبی از پوست شما محافظت می شود. در این مقاله از مجله اینترنتی ویتالوکس قصد داریم تا علاوه بر معرفی مزایا و معایب کرم دور چشم نحوه صحیح استفاده از آن را نیز برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد کرم دور چشم

کرم های دور چشم با کمک به فرآیند آبرسانی سلول های پوستی و حفظ رطوبت سطح خارجی پوست، از ایجاد هرگونه لک و چین و چروک دور چشم جلوگیری می کنند. اما تمامی این اثرها زمانی بر روی پوست شما اعمال می شود که با کرم دور چشم مناسب با پوست و سن خود و نحوه صحیح استفاده از آن ها آشنا باشید.

سن استفاده از کرم دور چشم

بهترین سن برای شروع استفاده از کرم دور چشم، 20 سالگی است. توصیه ما به شما این است که قبل از ایجاد هر گونه چین و چروک، سیاهی و گودی اطراف چشم شروع به استفاده از کرم دور چشم کنید تا از به وجود آمدن این علائم پیشگیری کنید.

مهم ترین فواید کرم دور چشم

  1. تامین رطوبت پوست

می توان گفت که مهم ترین و در عین حال اصلی ترین فایده استفاده از کرم مرطوب کننده دور چشم، تنظیم رطوبت رسانی پوست نواحی دور و اطراف چشم است. پوست تمامی نواحی بدن به خصوص دور چشم ها که بسیار حساس و نازک هستند، با عدم رطوبت رسانی خشک شده و به سرعت دچار چین و چروک می شوند. اما با استفاده از کرم های دور چشم علاوه بر حفظ رطوبت این ناحیه، از ایجاد چین و چروک آن جلوگیری کرده و سبب شاداب تر و سالم تر نشان دادن آن می شوید.

  1. کاهش سیاهی دور چشم

از دیگر مزایای استفاده از کرم های دور چشم کاهش پف و سیاهی زیر چشم است. فرمولاسیون این کرم ها به گونه ای است که سبب کاهش تیرگی و پف دور و اطراف چشم می شوند.

  1. کاهش چین و چروک روی پوست

با استفاده از کرم های دور چشم همچنین می توانید به کاهش چین و چروک های اطراف این ناحیه نیز کمک کنید و پیری پوست خود را به تعویق بیاندازید.

  1. بهبود بافت پوست

عناصر تشکیل دهنده این کرم ها به گونه ای است که با یک فرمولاسیون سبک به تغذیه پوست و ترمیم بافت آن کمک می کند.

راهنمای گام به گام استفاده درست و بهینه از کرم دور چشم

نحوه استفاده از کرم دور چشم مانند هر محصول آرایشی بهداشتی دیگر حائز اهمیت است. اگر شما نیز می خواهید که علاوه بر زیبایی سلامت، بهداشت و ایمنی پوست نواحی اطراف چشمتان گام به گام برای نحوه صحیح استفاده از این کرم ها با ما همراه باشید.

  1. انتخاب کرم استاندارد و مناسب

هنگامی که شما تصمیم به استفاده از کرم دور چشم برای رطوبت و سفتی نواحی دور و اطراف چشم خود هستید، دریای بیکرانی از برندها و تبلیغات پیش روی شما قرار دارد که انتخاب را برای شما سخت می کند.

به شما توصیه می کنیم برای انتخاب درست این محصول از یک دکتر متخصص کمک بگیرید یا از برندهای معتبری مانند سینره، آردن، شون و غیره استفاده کنید، تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

  1. شستشوی پوست

صابونی را برای شستشوی پوست خود انتخاب کنید که با نوع پوست شما همخوانی داشته باشد و به آرامی با آن پوست صورت و نواحی دور و اطراف چشم را بشویید.

اگر صابونی که استفاده می کنید مناسب نباشد سلب ایجاد خشکی و خارش پوست شما می شود.

  1. پوست اطراف چشم را بررسی کنید

پوست نواحی دور و اطراف چشم خود را به خوبی بررسی کنید تا در صورتی که پوستتان دچار خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و یا لک است متوجه آن شوید.

  1. کرم را به وسیله انگشتان اشاره خود بمالید

مقدار مورد نیاز از کرم (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) را بر روی انگشتان اشاره خود ریخته و سپس انگشت شست خود ماساژ دهید تا به دمای بدن شما نزدیک شود.

  1. با بخش های صحیح مالیدن کرم آشنا شوید.

بخش های درست جهت مالیدن کرم زیر و بالای چشم (نزدیک به استخوان ابرو) است.

دقت کنید که کرم به لبه های پلک و به زاویه داخلی چشم نزدیک نشود؛ زیرا در این صورت ممکن است که کرم به سطح داخلی چشم منتقل شده و میکروب و عفونت را به چشم منتقل کند.

  1. گردش آرام و ضربات آهسته انگشتی

کرم دور چشم را با انگشتان اشاره خود به صورت نقطه ای بر روی پوست خود زوده و سپس با نوک انگشت به صورت حرکت دورانی آن را دور و اطراف چشم خود پخش کنید.

اگر در بخش هایی از اطراف چشم خود چین و چروک مشاهده می کنید، در آن نواحی از کرم بیشتری استفاده کنید و با حرکات آهسته کرم خود را بمالید.

توجه کنید که با صبر و حوصله انجام دادن این مراحل برای جذب موثرتر کرم بسیار مهم است.

همچنین به هنگام مالش دقت کنید که به پوست پلک و کناره آن فشار و کشش وارد نکنید؛ زیرا این نواحی ظرافت و لطافت بسیار بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارند.

زمان مناسب برای استفاده از کرم دور چشم؛ صبح یا عصر؟!

استفاده از کرم دور چشم در ساعات مختلف از روز امکان پذیر است. اما توجه کنید که نوع کرم دور چشمی که در ساعات مختلف روز استفاده می شود متفاوت است.

. صبح ها:

کرم دور چشمی که در ساعات ابتدایی روز استفاده می شود لازم است که دارای فرمولاسیون سبک باشد و از ایجاد سنگینی روی پوست جلوگیری کند. استفاده از کرم دور چشم سبک به شما کمک می کند تا هنگام آرایش کردن نیز حس بهتری داشته باشید.

همچنین به شما توصیه می کنیم تا برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی بر اثر آفتاب از کرم های دور چشم حاوی SPF استفاده کنید.

. عصرها:

هنگام استفاده کرم دور چشم در عصر یا شب سبب جذب مواد مغذی به پوست دور چشم می شود. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که هنگام عصر یا شب از کرم دور چشم فاقد SPF و دارای مواد مغذی و آبرسان استفاده کنید. به طور کلی شما به دو نوع کرم دور چشم متفاوت نیاز دارید. به عنوان مثال کرم ضد چروک دور چشم پرودرما spf30 یک گزینه مناسب برای استفاده در روز و کرم دور چشم واینا حاوی ذرات کلوییدی طلا دوان یک گزینه ایده آل برای مصرف در عصر و شب می باشد.

. به منظور اثربخشی بهتر و بیشتر به شما توصیه می شود که در دو نوبت صبح و عصر حتماً از کرم دور چشم استفاده کنید.

. میزان استفاده از کرم بیشتر تاثیر آن را چند برابر نمی کند بلکه ممکن است به دلیل آن که پوست نواحی اطراف چشم تحمل چربی زیاد را ندارد، سبب پف آلودگی در اطراق چشم شود.

. اگر دور چشم شما یا نواحی اطراف آن دچار زخم یا خراش است، تا زمان بهبودی کامل آن سطح هیچ گونه تماسی با کرم نداشته باشد.

نکات کاربردی برای اثر بخشی بیش تر کرم

. ماساژ دور چشم: ماساژ دادن دور و اطراف چشم به شما کمک می کند تا گردش خون در این نواحی بیشتر شده و پف و سیاهی دور چشم کاهش یابد.

. خوابیدن با آرایش ممنوع! همیشه قبل از خواب آرایش خود را به خوبی پاک کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن دور چشم از پاک کننده های ملایم و مخصوص دور چشم نظیر میلاسر استفاده کنید.

. زدن عینک آفتابی ممنوع!

برای مراقبت از چشم های زیبایتان لازم است که از عینک آفتابی UVB و UVA استفاده کنید. با استفاده از این نوع عینک ها از ایجاد هر گونه چین و چروک در نواحی اطراف چشم و سرطان های دوستی جلوگیری کنید

. کلاه بگذارید:

استفاده از کلاه به خصوص در روزهای گرم تابستان برای محافظت و مراقبت بیشتر از پوست و اطراف چشم ضروری است.

دقت کنید که عرضه لبه کلاه باید به گونه ای باشد که از پوست شما در برابر نور مستقیم خورشید جلوگیری کند.

دور چشم ۳

مواد مفید به کار رفته در فرمولاسیون کرم های دور چشم

  • کو آنزیم کیو 10 (Coenzyme Q10): این ماده از دور و اطراف چشم در برابر اشعه های مضر آفتاب جلوگیری کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.
  • پپتیدها (Peotides): پپتیدها ماده های موثر برای خطوط ریز و نازک شدن پوست هستند. این ماده ها با تحریک کلاژن سازی سبب ایجاد کلاژن می شوند.
  • سرامیدها (Seramides): با استفاده از سرامیدها به رطوبت رسانی و استحکام پوست کمک می شود.
  • نیاسینامید (Niacinamide): با استفاده از آنتی اکسیدان نیاسینامید سبوم اضافی پوست کاهش پیدا کرده و به آبرسانی و روشن کنندگی پوست نیز کمک می شود.
  • هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid): هیالورونیک اسید آب را جذب کرده و سبب حفظ رطوبت پوست می شود. همچنین سبب الاستین و خاصیت ارتجاعی پوست نیز می شود.
  • آلفاهیدروکسی اسیدها (Alpha Hydroxyl Acids): این اسید مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسید ماندلیک عمل کرده و سبب درمان لکه ها و تیرگی پوست می شود.
  • ویتامین C: ویتامین سی یا آسکوروبیک اسید یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که به روشن شدن پوست کمک کرده و مانند محافظ در برابر نور آفتاب عمل می کند.
  • ویتامین E: ویتامین ای به عنوان تسکین دهنده و مروطب کننده پوست عمل می کند.
  • ویتامین K:این ویتامین سبب گردش منظم خون، بهبود تورم و سیاهی دور چشم می شود.
  • کافئین: این ماده به رفع سیاهی و پف دور چشم کمک می کند.
  • رتینوئیدها (Retinoids): با استفاده از این ماده موثره پوست تحریک شده و چروک های پوستی کاهش می یابند. استفاده از این ماده در کرم های دور چشم عصر و شب بهتر است.
  • اسید فرولیک (Frulic Acid):این ماده از پوست شما در برابر آسیب های محیطی جلوگیری می کند.
  • بابونه (Chamomile):کرهای دور چشم حاوی عصاره بابونه خاصیت ضد التهابی دارند.
  • SPF: کرم های حاوی SPF با ایجاد لایه محافظتی از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور آفتاب جلوگیری می کند. کرم های دور چشم حاوی اس پی اف برای استفاده روزانه مناسب هستند.

کرم دور چشم

برخی از این ترکیبات تنها برای بعضی از انواع پوست مناسب می باشند. بنابراین حتما در انتخاب نوع ترکیبات به کار رفته در کرم دور چشم خود دقت کنید تا متناسب با جنس پوست شما باشد. در ادامه به بررسی اینکه چه مواد و ترکیباتی باید در کرم دور چشم برای پوست های مختلف وجود داشته باشد می پردازیم:

استفاده از کرم دور چشم برای پوست مستعد آکنه

اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از کرم دور چشم برای پوست های حساس است. کرم های مورد استفاده برای پوست های چرب به هیچ عنوان نباید حاوی روغن و عطر باشند. بنابراین کرمی را برای دور چشم خود انتخاب کنید که دارای مواد زیر باشند:

کرم دور چشم

  • بابونه
  • فندق
  • رتینوئیدها
  • عصاره چای سبز
  • AHA ها

پوست چرب و کرم دور چشم مناسب

اگر پوست شما چرب اما فاقد آکنه های پوستی است، کرم دور چشم مورد استفاده شما نیز همان ویژگی های کرم پوست های چرب و مستعد آکنه را دارد. دقت کنید که کرم مورد استفاده شما باید غیر کومدوژن و بدون روغن باشد. بنابراین کرم دور چشمی را انتخاب کنید که دارای ترکیبات زیر باشد.

  • فندق
  • رتینوئید
  • عصاره چای سبز
  • AHA ها

کرم دور چشم مناسب پوست خشک

بهتر است اگر دارای پوست خشک هستید کرم دور چشم انتخابی شما حاوی آبرسان باشد. بنابراین دقت کنید که کرم انتخابی شما دارای ترکیبات زیر باشد:

  • نیاسینامید
  • گلیسیرین
  • سرامید
  • ویتامین E

نکات مهم درباره پوست دور چشم

. پوست دور و اطراف چشم نازک ترین بخش پوست بدن است که بسیار حساس و ظریف است.

. هنگام استفاده از کرم دور چشم یا حتی آرایش کردن با ملایمت این کار را انجام دهید. زیرا فشار زیاد به این ناحیه پوست را دچار چین و چروک می کند.

. در انتخاب لوازم آرایش دور چشم دقت کنید و از محصولات آرایشی با فرمولاسیون های مراقبت پوستی استفاده کنید که مناسب با دور چشم طراحی و تولید شده باشد.

. به هیچ عنوان محصولاتی که برای سایر بخش های پوست تهیه و تولید می شود برای استفاده دور چشم مناسب نمی باشد. زیرا در صورت سنگین بودن ممکن است به پوست اطراف چشم آسیب برسانند.

. هنگام استفاده از کرم دور چشم یا سایر محصولات آرایشی چشم دقت کنید که این ترکیبات وارد چشم نشوند؛ زیرا در صورت وارد شدن مواد به داخل چشم سبب ایجاد حساسیت می شود.

استفاده از کرم دور چشم در دوران بارداری ممنوع!

دوران بارداری و شیردهی حساس ترین بهش از زندگی بانوان است. در این دور مصرف برخی مواد شیمیایی ممنوع است. اما در خصوص این که آیا استفاده از کرم های دور چشم نیز در این دوران ممنوع است یا خیر؟ باید بگوییم که بله کرم های دور چشم مانند بسیاری از لوسیون ها و لوازم آرایشی که پس از تماس با پوست از طریق لایه های پوستی جذب می شوند و به جریان خون و شیر مادر راه پیدا می کنند، در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

زیرا کرم های دور چشم شامل ترکیبات روشن کننده هیدروکینون، رتینول، پارابن و گاهی بنزوئیل پروکساید است که مصرف همه آن ها در این دوران ممنوع هستند. بنابراین به شما توصیه می شود که به هیچ عنوان در این دوران از کرم های دور چشم استفاده نکنید. اما اگر به استفاده از این کرم ها مصر هستید حتماً با پزشک متخصص این دوران مشورت کنید.

علت سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم

سوزش چشم بعد از استفاده از کرم های دور چشم می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

  1. کرم دور چشمی که استفاده می کنید متناسب با پوستتان نباشد. (مثلاً اگر پوست چربی داشته باشید و کرم دور چشم شما چربی زیادی داشته باشد، بدیهی است که چشمانتان دچار سوزش و حساسیت شوند.)
  2. داشتن ترکیبات خیلی قوی و بیش از حد توان پوستتان دیگر علت سوزش چشم ها است. زیرا نواحی دور چشم به دلیل نازکی و ظرافت زیاد ممکن است تحمل تماس با هر نوع کرمی را نداشته باشد.
  3. عدم استفاده درست و بیش تر حد کرم دور چشم، مالیدن آن در نزدیکی و یا حتی تماس با پلک ها ممکن است سبب تحریک چشم ها شود.

استفاده از کرم دور چشم برای سایر نواحی پوست

همانطور که گفتیم پوست نواحی اطراف چشم به شدت نازک و ظریف است، بنابراین وقتی کرمی برای این ناحیه از پوست حساسیت ایجاد نکند، استفاده از آن مشکلی برای سایر نواحی نیز به وجود نخواهد آورد. اما مسأله ای که وجود دارد این است که این کرم ها حتی اگر ضرری برای سایر قسمت های دوست نداشته باشند، برای آن ها مفید نخواهند بود و حتی ممکن است سبب شکستگی زودرس پوست شوند.

همچنین کرم های دور چشم در بسته بندی های کوچک عرضه می شوند که استفاده از آن ها برای کل صورت صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی کم دور چشم، نحوه استفاده از آن و سایر موارد پرداختیم. استفاده از این کرم ها از ایجاد چین و چروک، سیاهی و پف دور چشم جلوگیری میکند. همچنین در صورتی که با نحوه صحیح کرم زدن آشنا باشید و از سن 20 سالگی به استفاده از آن مطابق با پوست خود بپردازید علائم پیری شما به تعویق خواهد افتاد.

به عنوان سخن پایانی بدانید که در صورت عدم استفاده کرم دور چشم، مواد مغذی به خوبی جذب پوست نشده و پوست دچار آسیب رسیدن می شود.

کرم دور چشم قوی آردن اکسپرتیج

سرم دور چشم آردن اکسپرتیج

کرم ژل دورچشم C10 آردن سی فکتور

كرم دور چشم لیپوزوم هیدرودرم

کرم دور چشم وامپی ضد چروک

ماسک خواب شب دور چشم ژنوبایوتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *