محصولات بهداشتی

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

بررسی اصل بودن محصول آرایشی و بهداشتی

شاید برای شما پیش آمده باشد که قصد خرید یک محصول آرایشی بهداشتی را داشتید ولی به دلایل متعدد نتوانستید از اصل بودن این محصول اطمینان حاصل نمایید.

در این مقاله قصد داریم روش هایی را به شما معرفی کنیم که توسط آن بتوانید اصل بودن یک محصول آرایشی بهداشتی را تشخیص دهید.

ما در این مقاله سعی می کنیم از طریق ساده ترین راه های ممکن به شما آموزش تشخیص جنس اصل از فیک را بدهیم.

در ابتدا شما باید بدانید محصول مورد نظر ساخت ایران می باشد و یا خارجی است چراکه برای بررسی این دو، دو روش متفاوت وجود دارد.

تشخیص محصولات آرایشی بهداشتی خارجی اصل از تقلبی:

برای تشخیص اصل بودن محصولات خارجی چند روش وجود دارد که به ترتیب آنها را برای شما ذکر می کنیم:

1-لیبل وزارت بهداشت :

معمولاً محصولات آرایشی و بهداشتی اصل همگی دارای لیبل وزارت بهداشت می باشند البته این به آن معنا نیست که محصولی که لیبل نداشته باشد حتماً تقلبی است ولی به این معنا است است که محصولی که دارای لیبل وزارت بهداشت است حتماً اصل می باشد البته قبل از آن شما باید صحت خود لیبل را بررسی نمایید .

یکی از ساده‌ترین راه‌های بررسی صحت درست بودن لیبل وزارت بهداشت کدgtin روی لیبل می باشد که این کد حتماً باید با بارکد محصول یکی باشد مانند محصول زیر که در تصویر میبینید .

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

۲- فروشگاه معتبر :

معمولاً فروشگاه های معتبر با توجه به شناخت و تجربه بیشتری که در مورد محصولات دارند در انتخاب و خرید محصولات دقت بیشتری می کنند این فروشگاهها به دلیل همکاری با تامین کنندگان کالای معتبر احتمال اینکه حتی به طور غیر عمد محصول تقلبی در فروشگاه خود وارد کنند بسیار کم است.

۳- نوع کالا بر اساس برند بودن:

چیزی که امروز بیشتر با آن مواجه هستیم کالاهای تقلبی از برندهای مطرح دنیا می باشند مثلاً برندهایی مانند ژیلت لورال شوارتسکوف و برندهایی از این قبیل احتمال اینکه هنگام خرید کالای تقلبی خریداری کنید به نسبت برندهایی که ممکن است خارجی باشند ولی به اندازه این چند برندی که ذکر شد معروف نباشند بیشتر است .

مثلاً ما در سایت خودمان یک محصول به نام فرامسی موجود داریم مشتری ها سوال می پرسند که آیا این محصول اصل می باشد جواب ما به آنها علاوه بر لیبل مورد تایید وزارت بهداشت که دارای اصالت می باشد این است است که این محصول درست است که یکی از از بزرگترین شرکت های تولید محصولات موی در جهان است ولی به دلیل اینکه مشتری های آن یکسری مشتری‌های خاص هستند و بعضاً قیمت آنها بالا است و جز نیاز مصرف روزانه مردم عادی نمی باشد فیک این کالا هنوز تولید نشده است و یا اینکه حداقل ما در ایران تقلبی این محصول را مشاهده نکردیم.

منظور از نیاز مصرف روزانه این است که شامپو های این برند برای درمان حرفه ای موهای آسیب دیده و یا رنگ شده و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند و باقی محصولات آن نیز  به همین شکل است .

پس برای یک کارخانه تولید کالای فیک صرفه اقتصادی نمی کند که اقدام به تولید طراحی و توزیع این محصول به صورت فیک در بازار نماید چون تعداد مشتریان آن محدود هستند و اگر یک کارخانه تولید کالای فیک قصد تولید محصولی را داشته باشد بیشتر تمرکز خود را روی برندهایی می گذرد که در در سراسر جهان به صورت روزانه در حال مصرف میباشند، همانطور که در بالا مثال زده شد مانند برندهای لورال، شوارزکوف، نیوآ و غیره

مورد دیگری که وجود دارد گاهی اوقات یک مشتری در مورد محصولی که اصلاً برند نیست از فروشنده می‌پرسد که آیا این محصول اصل است منظور از برند نبودن این است که این محصول هنوز در سراسر جهان شناخته شده نمیباشد و تبدیل به یک برند نشده است.

پس قطعاً وقتی محصول این چنین است شما تنها با تست کردن و یا حداقل تایید فروشنده می توانید به کیفیت آن پی ببرید ولی این سوال که این محصول اصل است یا فیک کلا از ابتدا اشتباه است .

چراکه جنس فیک فقط برای محصولات برند کاربرد دارد

تشخیص محصولات آرایشی بهداشتی ایرانی اصل از تقلبی:

گاهی اوقات پیش می آید که مشتری ها موقع خرید کالای ایرانی سوال می پرسند که آیا این محصول اصل می باشد، باز هم این اتفاق برای خود ما در فروشگاه ویتالوکس افتاده است که از ما پرسیدند مثلاً فلان محصول سریتا اصل(البته در اینجا تا پایان مقاله سریتا فقط یک مثال است) می باشد یا مثلاً این ژل های ایموشن اصل هستند.

جواب این دوستان را با یک مثال ساده پاسخ میدهیم شما فکر کنید یک شرکت و یا کارخانه در ایران قصد تولید شامپوی تقلبی سریتا (سریتا یک مثال است)را داشته باشد یا هر محصولی از این برند آیا به نظر شما صرفه اقتصادی می کند که کار تولید ،طراحی، فروش و حتی بعضاً بازاریابی این محصول را انجام دهد؟!

چرا که هر یک از این مراحل خود دارای هزینه های بالایی می باشد تا یک برند فیک تولید کند به جز موارد بالا مواردی مانند تحت تعقیب قرار گرفتن توسط شرکت اصلی از طریق قانون نیز وجود دارد که ریسک این کار را بسیار بالا می برد.

یک نفر که کلی هزینه کرده و یک کارخانه تولید محصولات آرایشی بهداشتی دارد هرگز هم چنین ریسکی را نخواهد پذیرفت که کالای فیک ایرانی تولید کند .

حالا شاید مشتری بگوید خوب ممکن است از خارج وارد شود باز هم پاسخ به این دوستان این است که اگر یک نفر که قصد وارد کردن کالای قاچاق یا کالای فیک را داشته باشد خوب پول هزینه و انرژی خود را صرف برندهای بزرگ می کند که نیاز به بازاریابی برای فروش نداشته باشند و در هر لحظه و هر جا که تمایل داشتند می توانند این محصول را در بازار بفروشند .

نه یک کالای ایرانی که خود در حال حاضر در رقابت با دیگر کالاهای ایرانی می باشد نیاز به هزینه زیاد برای بازاریابی دارد.

مثلاً شما فکر می کنید از هر شامپویی سریتا در ایران چند عدد روزانه مصرف می شود حالا این را می‌توانید مقایسه کنید با مثلاً اسپری رکسونا که به تعداد بسیار زیاد از هر رایحه در ایران و جهان مصرف می شود.

حالا بر فرض مثال هم که یک محصول در ایران مصرف بالایی داشته باشد آیا به صرف آن کارخانه در خارج کشور مثلاً کشور چین می باشد که برای کل دنیا جنس تولید میکند بیاید خط تولید خود را برای فقط مصرف ایران مثلاً تعداد محدودی شامپوی ایرانی کار بگیرد.

چرا گاهی اوقات ما یک محصول ایرانی را خریداری میکنیم و ممکن است با سری پیش از لحاظ کیفیت متفاوت باشد:

سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که خوب چرا گاهی اوقات ما یک محصول را خریداری میکنیم و ممکن است با سری پیش از لحاظ کیفیت متفاوت باشد.

مثلاً همین چند وقت پیش در یک داروخانه مشاهده نمودم(تجربه شخصی نویسنده مقاله) یک مشتری یک ضدآفتاب را خریداری نموده بود و دوباره به داروخانه برگشته بود و می گفت این محصول تقلبی است و داروخانه  که از دوستان بنده بود قسم میخورد که من این محصول را از شرکت گرفتم .

ولی هر چی به مشتری میگفت مشتری مدعی بود که این ضد آفتاب با ضد آفتاب قبلی از همین برند و همین رنگ (فکر کنم رنگ بژ طبیعی بود) کلی تفاوت دارد.

پس دلیل چیست :

دلیل اصلی آن احتمالاً می‌تواند شرایط حال حاضر مملکت باشد به دلیل تحریم و کم بودن مواد اولیه که همه وارداتی هستند گاهی شرکتها مجبور به تغییر فرمولاسیون خود و یا تغییر شرکت تامین کننده مواد اولیه می‌شوند و گاهی نیز ممکن است به دلیل یک اشتباه کوچک به دلیل نوپا بودن شرکت های آرایشی و بهداشتی ایرانی کیفیت محصول کمی با گذشته تفاوت داشته باشد.

البته این موضوع بسیار کم اتفاق می‌افتد و گاهی نیز تغییر در بسته بندی محصول ممکن است این سوء تفاهم را برای مشتری ایجاد کند که این محصول با محصولی که قبلا خریداری کرده تفاوت داشته باشد و یا فیک باشد .

تجربه شخصی شما چیست؟

در انتها خوشحال می شویم اگر شما هم تجربه خاصی و یا سوالی در این زمینه دارید در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

32 دیدگاه در “چگونگی تشخیص محصولات آرایشی و بهداشتی اصل از تقلبی

  1. Avatar of لیلا لیلا گفت:

    سلام ،الان من یه ژل شست و شوی صورت از برند ادرا خریدم رنگ درش که فرق میکنه خود ژلم خیلی رقیقه بوی الکلم میده ،امکان داره تقلبی باشه ؟

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      بعید میدونم با توجه به توضیحات بالا که دادیم صرفه اقتصادی نداره و دلیل تغییر رنگ درب محصول میتونه از خود کارخونه باشه مثلا ما توی سایتمون یک شامپو داریم بسته بندی تو 1 ماه تغییر کرد پرسیدیم چرا این کار رو کردید گفتند قوطی قبلی دیگه گیرمون نیومد تولید کنیم

  2. Avatar of atefeh atefeh گفت:

    سلام من از بعضی از محصولات نیوا از جمله ضد تعریق(مام) استفاده میکنم لیبل وزارت بهداشت رو نداشت ولی بارکد رو که خواند همان محصول بود یعنی خیالم راحت باشه اصل هست؟آخه همون محصول تو دیجی کالا یکم از لحاظر ظاهری فرق داشت الان چجوری بفهمم کدوم اصله؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      سلام محصولاتی مثل نیوا همیشه تقلبی دارند مخصوصا الان که مجوز دارشون توی بازار نیست تنها راه فهمیدن اصل بودن این محصولات بررسی کیفیت از دید خودتون است چون از نظر شکل ظاهر و بارکد جوری تولید میشه تقلبیش که اصلا فرقی با جنس اصلی نداره

  3. Avatar of مژگان مژگان گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفید شما

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      خواهش می کنم ممنون از لطف شما

  4. Avatar of نگار نگار گفت:

    maniagallry لطفا یه نگاه به پیجشون بکنید ببینید اصله یا تقلبی و به من اطلاع بدهید 🙃

  5. Avatar of نگار نگار گفت:

    البته محصولاتشون چینی است از چین آوردن

  6. Avatar of نگار نگار گفت:

    سلام ببخشید من چند پیج آرایش سراغ دارم که چینی هست هی می‌خوام سفارش بدم ولی میترسم میشه یه سر به پیجشون بزنی به من اطلاع بدید اصل هست یا تقلبی؟

  7. Avatar of مونا مونا گفت:

    سلام
    درصورت تقلبی بودن کالا هرچند خریدازداروخانه معتبرآیاجایی هست که رسیدگی کنن به شکایات من خودم به همچین مشکلی برخوردم به نتیجه نرسیدم وشماره های اعلامی هیچکدام پاسخگو نبودن

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو میتونید پیگیری کنید

  8. Avatar of سحر سحر گفت:

    سلام.من چون لوازم ارایشی ایرانی استفاده نمیکنم اطلاعی ندارم اما در مورد شوینده ها باید بگم اخیرا تو بازار دستگاه های تولید شوینده بهمراه فرمولاسیون فروخته میشه و با صد میلیون میشه خرید.این تولید کننده ها با جمع اوری قوطی های اصلی محصول و پر کردن مجدداقدام به فروش میکنن .خیلی مواظب باشید

  9. Avatar of فرزانه فرزانه گفت:

    سلام پیغام اصالت این کالا توسط سامانه دیگری کنترل شده است دلیل بر فیک بودن محصول است؟

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      سلام جدیدا پیامک های استعلام کالا مشکل دارند و خیلی قابل استناد نیستند

  10. Avatar of شیرین شیرین گفت:

    سلام ممنون خیلی مفید بود مخصوصا اون قسمت لیبل وزارت بهداشت الان دیدم یک محصول از بازار خریدم اون کد با بارکد یکی نیست خودم شک کرده بودم اخه جاهای دیگه رفتم گفتند اصلا این محصول دیگه با مجوز وارد نمیشه الان یقین پیدا کردم
    در موزرد جنس ایرانی هم بگم که منم ندیدم جنس ایرانی تقلبی

    1. Avatar of vitalux vitalux گفت:

      ممنون از شما بابت اشتراک گذاشتن تجربه شخصی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *