دسته‌بندی نشده

آموزش رنگ کردن موی سفید به روش های مختلف در خانه

با بالا رفتن سن رنگ موها به مرور شروع به تغییر کرده و شاهد ظاهر شدن موهای خاکستری در سر خود هستید. در این میان دو گزینه برای شما وجود دارد یکی این که آن ها را پنهان نکرده و به وجودشان افتخار کنید و یا این که مرتب آن ها را رنگ کنید. اگر شما در دسته افرادی قرار دارید که به دنبال پنهان کردن موهای سفید خود هستید، این مطلب برای شماست. ما در این جا به آموزش رنگ کردن موی سفید در خانه می پردازیم. اهمیتی ندارد که چقدر موی سفید در سر شما ظاهر شده است. نکته ای که حائز اهمیت است این است که رنگ کردن موی سفید، مشکلات آن و ترفندهای مرتبط با آن را به خوبی درک کنید. با ما همراه باشید.

در وهله اول لازم است بدانید که نکات گفته شده در ادامه این مقاله توصیه های کلی هستند و ممکن است که روش رنگ کردن موی سفید در برخی افراد به دلیل داشتن ویژگی های مختلف هر مو متفاوت باشد. بنابراین اگر با توجه به نکات گفته شده در زیر مطمئن شدید که توان رنگ کردن موهای سفید خود را در خانه ندارید، بهتر است که موهای زیبایتان را به یک متخصص بسپارید.

چرا موها سفید می شوند؟

موی سفید با از بین رفتن تدریجی رنگدانه ها که توسط ملانوسیت ها تشکیل می شوند، به وجود می آید. با افزایش سن و از کار افتادن ملانوسیت ها دیگر هیچ رنگدانه ای تولید نمی شود و موهای خاکستری به مرور شروع به ظاهر شدن می کنند. موهای خاکستری در مواقع همان موهای سفید هستند که هنگامی که با موهای مشکی ترکیب می شوند ظاهر خاکستری ایجاد می کنند.

بنابراین، روند بی رنگ شدن موها به دلیل تغییر ساختار مو است و به رنگ آن مربوط نیست. فولیکول های مو با گذشت زمان چربی کمتری تولید کرده و در پی آن موهای خاکستری ضخیم تر، خشک تر و انعطاف پذیر تر شده و رنگ کردن آن ها اغلب پیچیده تر می شود. اما در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی دیگر هیچ چیز پیچیده نیست و به راحتی می توان با استفاده از رنگ های مدرن و خاص از برندهای معتبر مانند گپ، اسکالیم و غیره با بافت مو بازی کرده و بهترین نتیجه را رقم زد.

بهترین رنگ مو برای موهای سفید چیست؟

در دنیای مدرن امروزی روش های مختلفی برای رنگ کردن موی سفید وجود دارد، اما برخی از بانوان که موهای خاکستری بیش تری دارند، اغلب نتایج موفقی را تجربه نمی کنند. مشکل بزرگی که وجود دارد این است که برخی موهای سفید در واقع اصلاً رنگ نمی شوند و در تارهای خاکستری شاهد پوشش پذیری خوبی نیستیم. دلیل آن نیز کالاً مشخص است. همه رنگ موها، موی خاکستری را 100 درصد پوشش نمی دهند. تنها دو نوع رنگ برای پوشاندن رنگ خاکستری موها وجود دارد: یکی رنگ های نیمه دائمی و دیگری رنگ های دائمی. حال براساس دو پارامتر درصد سفیدی موها و میزان قابلیت پوشش می توانید متوجه این نکته شوید که کدام یک از این نوع رنگ ها برای شما گزینه بهتری است.

برای این امر ابتدا لازم است که درصد خاکستری موهای خود را مشخص کنید. به عبارت دیگر ببینید که چقدر موی سفید در سر خود دارد. درصد سفیدی موها همان نسبت تار موهای تیره در بین تار موهای بی رنگ است. با مشخص کردن درصد سفیدی می توانید به راحتی متوجه شوید که چه نوع رنگ و چه روش رنگی برای شما مناسب تر است. به عنوان مثال اگر درصد موهای سفید شما بیش تر از 20 درصد باشد، رنگ کردن آن ها نیاز به توجه بیش تری خواهد داشت. از آن جا که هر رنگ شفافیت یا سایه متفاوتی دارد، لازم است که حتماً قبل از رنگ کردن بدانید که چه رنگی می خواهید به دست آورید یا به عبارت ساده تر می خواهید موهایتان چه رنگی شود.

بهترین محصولات برای رنگ کردن موی سفید

برای رنگ کردن موی سفید محصولات مختلف و متفاوتی وجود دارد. در ادامه به معرفی و بررسی این محصولات می پردازیم.

  1. رنگ مو موقت

رنگ موهای موقت یک راهکار سریع و ساده برای پوشاندن نشانه های اولیه سفیدی موها است. این رنگ موها مانند اسپری های مو در کسری از ثانیه سفیدی موها را پوشانده و تا شستشوی بعدی موها باقی می مانند. شامپوهای رنگ موقت نیز به عنوان رنگ موی موقت شناخته می شوند که دارای رنگدانه های طبیعی بوده و به آرامی با برطرف کردن نازکی موها سفیدی آن ها را می پوشاند.

  1. رنگ مو نیمه دائمی

اگر سفیدی موهای شما بین 30 تا 70 درصد است، رنگ موهای نیمه دائمی گزینه مناسبی برای شما است. این رنگ موها برای تمامی موهای خاکستری مناسب بودن و به طور کلی کاربرد آن ها برای پوشاندن اولین موهای سفید است. با استفاده از رنگ موهای نیمه دائمی موهای طبیعی شما به همان رنگ اولیه خود باقی می مانند و تنها هایلایت های روشن در موهای شما ظاهر می شود.

نتیجه کلی رنگ موی طبیعی یک رنگ چند بعدی و درخشان است. این رنگ موها پس از چند بار شستشو از روی موهای شما شسته می شوند.

از رنگ موی موقت تنها می توان برای تیره تر کردن موها استفاده کرد و آن قدر قوی نیستند که بتوانند موهای شما را روشن کنند.

  1. رنگ مو دائمی

رنگ موی دائمی برای افرادی مناسب است که پس از رنگ کردن مو سفید خود به دنبال پوشش 100 درصد سفیدی آن ها می باشند. اگر بیش از 50 درصد موهای شما سفید است، حتماً برای رنگ کردن موهای سفید خود از این زنگ مو استفاده کنید. رنگ موهای دائمی به دلیل دارا بودن آمونیاک بیش تر، کوتیکول مو را باز کردن و سبب نفوذ عمیق رنگ به مو می شود. با استفاده از این رنگ موها می توانید تارهای خاکستری موی خود را بهتر و ماندگارتر بپوشانید.

برخلاف رنگ موهای نیمه دائمی رنگ موهای دائمی از بین نرفته و تنها در صورت رشد ریشه مو نیار به تکرار آن است.

به طور کلی تمامی رنگ موهای دائمی پوشش 100 درصدی را به شما ارائه می دهند، اما این رنگ مو مانند هر چیز دیگری ریسک خود را داشته و ممکن است اگر طبق دستورالعمل برند سازنده انجام نشود نتیجه عکس به دست آید.

  1. رنگ موهای مخصوص موهای سفید

بهترین نوع رنگ مو برای موهای سفید، رنگ موهای مخصوص موهای سفید و خاکستری است. این نوع رنگ موها در مقایسه با رنگ موهای کلاسیک توانایی بیشتری در پوشاندن  موهای سفید و خاکستری دارند و اساس ساختار طراحی آن ها برای موهای بی رنگ است. ترکیبات این رنگ موها شامل روغن های مغذی و سرامیدها هستند. این ترکیبات سبب می شود تا علاوه بر رنگ از کیفیت موهای شما نیز مراقبت شود.

با استفاده از رنگ موهای مخصوص موهای سفید، مطمئن خواهید شد که موهای سفید یا خاکستری شما برای همیشه پوشانده به طور کامل پوشانده خواند شد. از مهم ترین مزیت این رنگ موها می توان به این مورد اشاره کرد که نیازی به ترکیب آن ها با موهای طبیعی شما نبوده و فقط کافیست بر روی موهای سفید گذاشته شود. در گذشته این رنگ موها فقط محدود در سری طبیعی بود، اما امروزه شاهد تنوع آن ها در طیف های مختلف رنگی هستیم.

  1. رنگ موهای مخصوص آقایان

آقایان نیز برای پوشاندن موهای خود به روش طبیعی می توانند از رنگ موهای مخصوص آقایان استفاده کنند. آقایان می توانند از رنگ موهای مخصوص موهای خانم ها نیز استفاده کنند، اما رنگ موهای ساخته شده مخصوص آقایان برای آن ها مناسب تر خواهد بود. ساختار رنگ موهای مخصوص آقایان به این صورت است که موها را چندان غنی نمی کنند، اما با استفاده مکرر از آن ها به تدریج مو به رنگ طبیعی خود برمی گردد.

طیف رنگ مناسب موی سفید

طیف انتخابی رنگ مو به اندازه نوع رنگ مو حائز اهمیت است. زیرا همه طیف ها برای پوشاندن موهای خاکستری مناسب نیستند. مناسب ترین طیف رنگ مو که سفیدی موها را به طور کامل می پوشاند، طیف های طبیعی هستند. این طیف ها دارای علامت های N, 5.00, 5, Natural, 5NN, 5N هستند. سایر سایه ها یا طیف های دیگر به خصوص طیف های فانتزی، کمتر برای رنگ کردن موهای سفید مناسب می باشند.

اگر تمایل به استفاده از رنگ های فانتزی دارید، بهترین راهکار این است که طیف فانتزی مشابه با طیف رنگ موی طبیعی را با یکدیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال می توانید شماره 5 فانتزی را با شماره 5 طبیعی ترکیب کنید، تا طیف زنگ مو طبیعی تر و خاص تر شود.

می توان گفت که به طور کلی طیف های روشن تر برای رنگ کردن موها مناسب تر از طیف های تیره تر هستند. زیرا طیف های تیره سبب خشن و غیر طبیعی نشان دادن موها می شوند.

همچنین با رشد ریشه مو، هرچه موها تیره تر باشند با رشد ریشه سفیدی موها بیش تر نشان داده خواهد شد.

توجه کنید که موهای خاکستری و بی رنگ شده، می توانند رنگدانه های سرد را بهتر جذب کنند و رنگدانه های گرم را پس می زنند. بنابراین استفاده از رنگ موهای سرد گزینه مناسب تری برای موهای سفید است.

بهترین اکسیدان برای رنگ کردن موی سفید

به طور کلی برای رنگ کردن موهای سفید  اکسیدان 6 درصد پیشنهاد می شود. اما اگر دارای موهای خاکستری ضخیم و مقاوم هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از اکسیدان 9 درصد است. زیرا اکسیدان 9 درصد بیش تر و بهتر به ساختار مو نفوذ کرده و تارهای خاکستری مقاوم را بهتر پوشش می دهند.

نحوه رنگ کردن موی سفید

موهای خاکستری به موهایی گفته می شود که ترکیبی از موی تیره و طبیعی و موهای سفید است. بنابراین طبیعی است که هر رنگ از موی شما واکنش متفاوتی به رنگ مو نشان دهد. برای درک این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

یک دیوار سیاه و سفید را تصور کنید که کی خواهید آن را آبی رنگ کنید. طبیعی است که وقتی رنگ آن را آبی کنید، شاهد طیف های آبی روشن و تیره خواهید بود. بنابراین طبیعی است که هنگام رنگ کردن موهای تیره و بی رنگ خود نیز شاهد این اتفاق باشید، زیرا رسیدن به یک نتیجه یکنواخت بر روی موهای خاکستری دشوار است.

توجه کنید که به طور کلی رنگ کردن موهای خاکستری متفاوت است و برای نتیجه بهتر لازم است از دو طیف مختلف رنگ مو یا حتی دو رنگ مو با پایه های مختلف استفاده کنید. همچنین برای انجام این کار لازم است که ابتدا رنگ آمیزی خود را از موهای سفید شروع کنید.

مثلاً از رنگ موهای سری طبیعی اسکالیم برای پوشش دادن موهای سفید خود و از رنگ موهای هم طیف سری طبیعی در طیف های دیگر برای قسمت های دیگر موهای خود استفاده کنید.

ترکیب کردن سایه ها برای رنگ کردن موی سفید

اگر در رنگ کردن موی سفید به دنبال طیف رنگ های شاه بلوطی، طلایی یا رنگ های فانتزی هستید و سفیدی موهای شما بیش از 30 درصد است لازم است که رنگ در طیف های مختلف را با یکدیگر مخلوط کنید. همانطور که در بالا گفتیم برای پوشش دهی بهتر لازم است که طیف انتخابی و موردنظر خود را با طیف طبیعی در همان پایه ترکیب کنید. سری های طبیعی رنگ مو با حروف  N، NN، Natural   یا اعدادی مانند ، 5.0، 5.00 یا 6.0، 7، 8.00 و غیره که به صفر ختم می شوند، نشان داده می شود. همچنین به این نکته توجه کنید که برای انتخاب طیف های رنگی حتماً رنگ های گرم را با گرم و رنگ های سرد را سرد ترکیب کنید. در صورتی که نسبت موهای سفید شما در مقایسه با رنگ طبیعی موی شما بیش تر است، لازم است که برای ترکیب رنگ مو از طیف طبیعی بیش تری استفاده کنید.

  • برای سفیدی های 25 درصد: از هر نوع طیف رنگی که می خواهید استفاده کنید. همچنین می توانید طیف مورد نظر خود را به نسبت 2 به 1 با طیف طبیعی ترکیب کنید. به عنوان مثال (2 قسمت از رنگ فانتزی + 1 قسمت طیف طبیعی)
  • برای سفیدی های 25 تا 50 درثد: یک طیف فانتری را با یک طیف طبیعی به نسبت 1 به 1 با یکدیگر ترکیب کنید.
  • برای سفیدی های 50 تا 100 درصد: یک طیف طبیعی را به نسبت 2 به 1 با رنگ فانتزی ترکیب کنید. (1 قسمت فانتزی + 2 قسمت طیف طبیعی)

اگر به دنبال نتیجه ایده آل از رنگ کردن موی سفید خود هستید، لازم است که به طیف رنگ مویی که استفاده می کنید توجه کنید. به طور کلی استفاده از سری طبیعی رنگ موها بهترین انتخاب برای پوشاندن موهای سفید است.

آموزش روش های رنگ کردن موی سفید

روش رنگ کردن موی سفید در مقایسه با رنگ کردن موی طبیعی متفاوت است. بهتر است رنگ کردن مویهای سفید خود را از جایی که تارهای سفید موهایتان بیشتر است شروع کنید. بهتر است اگر موهای بسیار نازکی ندارید اجازه دهید که رنگ برای حداکثر زمان ممکن بر روی مو بماند تا میزان تاثیرگذاری آن بیش تر شود. گاهی اوقات ممکن است به دلایلی مانند ضخامت و مقاومت موها رنگ به خوبی باز نشود. در این زمان بهتر است به یک آرایشگر ماهر مراجعه کنید تا با استفاده از تکنیک هایی مانند پیش رنگدانه که سبب می شود رنگ مو راحت تر به مو نفوذ کند، موهای سفید شما را به رنگ دلخواهتان درآورد.

رنگ کردن موی سفید طبیعی

برای رنگ کردن موی سفید طبیعی دو مرحله زیر را انجام دهید:

برای رنگ کردن موی سفید طبیعی لازم است که دو مرحله زیر را انجام دهید:

  1. رنگ مورد نظر خود را در تمامی طول مو با فاصله 2 سانتی متر از ریشه مو بمالید.
  2. در آخر مخلوط باقی مانده را به ریشه ها مالیده و زمان دهید تا در مدت مشخص موها رنگ بگیرد.

رنگ کردن ریشه موی سفید از قبل رنگ شده

اگر موهای سفید شما از قبل رنگ دارند لازم است که به صورت زیر عمل کنید:

  1. رنگ ترکیب شده را بر روی ریشه موها بمالید.
  2. مدت زمان مشخص صبر کنید تا موها رنگ بگیرند.

دقت کنید که در این روش رنگ مو نیازی به رنگ آمیزی مجدد ساقه موها نیست. اما می توانید در پایان مدت زمان مکث رنگ گرفتن ریشه موها، رنگ باقی مانده را بر روی ساقه موها پخش کرده و پس از گذشت 5 دقیقه آن را آبکشی کنید. با این کار حد فاصل موهای قدیمی و جدید به خوبی پوشانده می شود.

رنگ کردن موی سفید بلند از قبل رنگ شده

اگر موهای شما سفید و بلند است لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ترکیب را بر روی نیمه بالایی ساقه مو با فاصله 2 سانتی متر از ریشه مو بمالید.
  2. در مرحله بعد بلافاصله همان ترکیب را به ریشه موها بمالید.
  3. در آخر مخلوط باقی مانده را به طول ساقه ها و انتهای از قبل رنگ شده آن ها بمالید.

نکات رنگ کردن موی سفید

در ادامه قصد داریم که شما را با نکات مهم برای رنگ کردن موی سفید آشنا کنیم.

  1. در خرید رنگ مو خساست به خرج ندهید.

اگر بیش تر از 50 درصد موهای شما سفید است، لازم است که از رنگ موهای دائمی استفاده کنید. برای این که رنگ موهای خود را با خیال راحت انجام دهید، همیشه دو جعبه رنگ تهیه کنید.

  1. رنگ موهای مغذی را انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم موهای سفید به دلیل آن که ملانوسیت های آن ملانین کمتری تولید می کنند دارای بافتی زبرتر، خشک تر و مستعد وز شدن هستند. بنابراین لازم است که به دنبال فرمولی تضمینی برای پوشش 100 درصدی سفیدی موها باشید. رنگ موهایی را انتخاب کنید که غنی شده با روغن هایی مانند روغن هسته انگور، آرگان و غیره باشد، به گونه ای که هم بتوان موهای خود را رنگ کرد و هم آن ها را تغذیه و مراقبت کرد.

  1. تست حساسیت پوست سر را فراموش نکنید.

برای تست رنگ مو حداقل از 24 تا 48 ساعت قبل رنگ مو را روی ناحیه کوچکی از موها تست کنید تا متوجه شوید که به آن رنگ حساسیت دارید یا خیر؟

  1. گذاشتن رنگ مو بر روی موهای کثیف ممنوع!

هنگامی اقدام به رنگ کردن موهای خود کنید که از خشک بودن و تمیز بودن آن مطمئن هستید. این افسانه که رنگ مو روی موهای کثیف بهتر رنگ می گیرد یک تصور کاملاً غلط است. همچنین مطمئن شوید که هیچ باقی مانده ای از اسپری یا سایر مواد آرایشی بر روی موهای شما نباشد تا از کارایی رنگ موی خود مطمئن شوید.

  1. از رنگ کردن موهای خود در صورت ضروری نبودن پرهیز کنید.

اگر رنگ موی انتخابی شما به رنگ موی طبیعی نزدیک است، لازم به رنگ کردن همه تارهای مو نیست. رنگ موی انتخابی شما در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشد کافیست هر 4 هفته یکبار ریشه های خود را رنگ برنید. به خصوص اگر موهای شما دکلره است، رنگ مو را تنها بر روی نوک موها بمالید، زیرا در غیر این صورت ممکن است موهای شما شکسته شود.

بهترین کار برای رنگ کردن ریشه موها ماهی یکبار است. سعی کنید که رنگ موی خود را از برندهای معتبر انتخاب کنید تا علاوه بر پوشش خوب به تغذیه و آبرسانی آن ها نیز کمک کند.

سخن آخر

در این مقاله به آموزش رنگ کردن موی سفید پرداخیتم. در خصوص رنگ کردن موهای سفید نکات بسیار مهم و کلیدی وجود دارد که در این جا تنها به برخی از مهم ترین آن ها اشاره شده است. اگر نکات گفته شده در بالا را به خوبی و درست انجام دهید، احتمال به مشکل خوردن و رنگ نگرفتن شما بسیار کم است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که پس از امتحان کردن روش های گفته شده در صورتی که همچنان با مشکل سفیدی موهایتان روبرو بودید به یک آرایشگر حرفه ای مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *