محصولات بهداشتی

علت ریزش ابرو و درمان آن با 11 روش خانگی

علت ریزش ابرو و درمان آن با 11 روش خانگی

علت ریزش ابرو در افراد مختلف می تواند دلایل متفاوتی نیز داشته باشد که شناخت هریک از این دلایل به درمان بهتر و سریعتر ریزش ابرو کمک می کند.

بیشترین ناراحتی افراد از ریختن ابروها، ایجاد احساس خجالت و ناراحتی از تغییر چهره است. اما لازم است بدانید که ریختن ابروها می تواند نشانه برخی مشکلات خفیف تا شدید باشد که به بررسی آنها می پردازیم.

ابروها نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ها دارد. موهای ابرو مانع ورود آب، عرق و غبار پیشانی به چشم می‌شوند.

علت ریزش ابرو و درمان ان

علت ریزش ابرو و درمان ان

11 علت ریزش ابرو:

ریزش موی ابرو سکه ای:

یک بیماری خودایمنی بوده که در آن موهای برخی یا کل مناطق بدن می ریزد. معمولا در ابتدا خود را بر روی سر، به عنوان یک نقطه طاس نشان می دهد. این بیماری تنها 0/1 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار داده و بسیار بیماری نادری است. احتمال آنکه علت ریزش ابرو شما طاسی منطقه ای باشد بسیار کم است.

کمبود مواد مغذی و ضعف ریشه موی ابرو:

همان‌گونه که رژیم غذایی ناسالم موجب ریزش مو می‌شود، کمبود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها هم بر رشد ابرو تأثیر می‌گذارد و موجب ریزش آن می‌شود.
کمبود ویتامین ها و کمبود روی

اگزما و پسوریازیس:

پسوریازیس نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سلول‌های پوست به سرعت تکثیر می‌شوند و لکه‌های قرمزرنگ، زبر، پوسته پوسته و دردناک را تشکیل می‌دهند. این بیماری فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد مو‌ها را متوقف می‌کند؛ در نتیجه می‌توان آن را علت ریزش ابرو دانست.

التهاب تماسی پوست:

این نوع التهاب پوستی در اثر تماس با آلرژن یا یک ماده محرک سمی اتفاق می‌افتد. فرد مبتلا احساس خارش و سوزش را تجربه می‌کند و اگر نواحی اطراف ابرو‌ها آسیب ببیند، التهاب حاصل از آن ممکن است رشد موی ابرو را مهار کند.

کچلی قارچی:

عفونتهای قارچی نیز یکی دیگر از علل ریزش مو ابرو می باشند.

مشکلات تیروئیدی:

کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای که در آن غده تیروئید به‌اندازه‌ای که باید فعال نیست، معمولاً یکی از علل نازک شدن ابرو است. این عارضه علائم زیادی مانند خشک شدن پوست، خستگی شدید و افزایش وزن ناگهانی دارد.

نازک شدن موها ازجمله ابرو در مراحل بعدی کم‌کاری تیروئید مشخص می‌شود. ریزش موی ابروها قابل‌توجه‌تر از بخش‌های دیگر است زیرا موی ابرو کم‌حجم‌تر از موهای سایر نقاط بدن است.

البته تنها علت نازک شدن ابرو اختلال در غده تیروئید نیست اما ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید، الگوی بسیار مشخصی دارد. ریزش مو یا نازک شدن ابرو معمولاً در لبه خارجی یا یک‌سوم خارجی ابرو اتفاق می‌افتد.

استرس:

استرس و اضطراب بیش از حد با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو و تغییر سطح هورمون‌های بدن، در ریزش مو‌های ابرو نقش مهمی ایفا می‌کند.

بارداری و بعد از زایمان:

از دیگر دلایل مهم ریزش موی بدن از جمله ابروها، بارداری و زایمان است. در دوره بارداری سطح هورمون‌های بدن به کرات تغییر می‌کند و این نوسانات شدید، در کنار هزاران عوارض دیگر، چرخه رشد مو‌ها را مختل کرده و سبب ریزش مو در بارداری می‌شود.

افزایش سن:

موهای ابرو هم مانند موهای نقاط دیگر بدن با افزایش سن می‌ریزند.

برداشتن ابرو و مصرف محصولات آرایشی:

بسیاری از متخصصان زیبایی اعتقاد دارند که زیاد برداشتن ابرو با موچین می تواند به مرور ابروهای شما را بسیار کم کند به همین دلیل اگر می خواهید دوباره ابروهای گذشته خود را به دست بیاورید قبل از هرکاری موچین و بند را دیگر کنار بگذارید، باید از کندن موها دست بکشید تا ابروها فرصت داشته باشند کم کم رشد کنند

مصرف برخی از داروها:

مصرف داروهایی که یکی از عوارض جانبی آن‌ها ریزش مو است موجب ریزش ابروها و موهای دیگر بدن می‌شود. یکی از این موارد، داروهایی است که برای شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌شود.

اختلالات هورمونی در زنان هم موجب نازک شدن ابروها می‌شود، مخصوصاً اگر به لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو باشند. داروهای دیگر هم که در فعالیت هورمونی اختلال ایجاد می‌کنند موجب ریزش ابرو می‌شوند.

علت ریزش ابرو و درمان آن با 11 روش خانگی

علت ریزش ابرو و درمان آن با 11 روش خانگی

11 راهکار درمان ریزش ابرو :

مشکل ریزش ابرو با راهکار های خانگی و برخی از ترکیبات گیاهی در مدت زمان کوتاه قابل حل است برخی از محبوب ترین ترفندهای درمان ریزش ابرو عبارتند از:

قطره موضعی بیماتوپروست:

قطره بیماتوپروست یکی از قوی ترین و جدیدترین روش های درمانی جهت کنترل ریزش مو ابرو و رشد مجدد آن می باشد که در بزرگترین لابراتوار های داروسازی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز شرکت پارس آزمای طب جهت تولید سرم احیا ابرو سریتا از آن استفاده نموده است.

هورمون درمانی:

یکی از روش های موثر درمان ریزش ابرو هورمون درمانی می باشد.

روغن کرچک :

پنبه را آغشته به روغن کرچک کرده وروی ابروها بمالید بگذارید 40تا45 دقیقه بماندسپس باپنبه مرطوب پاک کنید سعی کنید روزی یکبار از این روش استفاده کنید.

دانه شنبلیله :

خمیری با 1/2 ق چ پودر شنبلیله و2ق چ آب درست کنید 40تا45 دقیقه روی ابروها بگذاریدسپس با آب ولرم بشویید این روش را حداقل 3یا4 باردرهفته انجام دهید تانتیجه دلخواه را بدست آورید.

روغن ویتامین ایی :

روغن را ازکپسول ویتامین ایی خارج کنید و روی ابروها بمالید بگذارید شب بماند،صبح با آب ولرم بشویید روزانه این کار را انجام دهید .

ژل آلورا:

ژل آلورا را روی ابروها بمالید صبح با آب ولرم بشویید اینکار را روزانه انجام دهید .

وازلین :

به آرامی وازلین را روی ابروها ماساژ دهید بعد از15تا20دقیقه باصابون وآب ولرم بشویید برای اینکه زودتر نتیجه بگیرید حداقل 2یا3 بار در روز اینکار را انجام دهید.

شیر:

پنبه را درون شیر خیس کنید ،20تا25 دقیقه روی ابروها بگذارید سپس باآب ولرم بشویید 2یا3 بار در روز این کار راتکرارکنید.

روغن نارگیل :

به آرامی روغن نارگیل را روی ابروها ماساژ دهیدبعدازیک ساعت باصابون ،آب بشوییداینکار را حداقل 2بار در روز انجام دهیدتا رشد ابروها بیشتر شود.

آب پیاز :

آب پیاز را بگیرید ،پنبه را به آن آغشته و روی ابروها بمالید بعد از 20 دقیقه با آب ولرم ، صابون بشویید سعی کنید اینکار را حداقل 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید.

روغن زیتون :

روغن زیتون را به آرامی روی ابروها بمالید بعد از 40 تا 45 دقیقه با شیر پاکن ،سپس با آب بشویید از این روغن طبیعی چند بار در روز استفاده کنید.

کلام آخر مو ابرو درست همانند موی سر نیازمند مراقبت و رسیدگی است همان بیماری هایی که رشد موی سر را تضعیف می‌کند ریشه موی ابرو را نیز ضعیف کرده و باعث نازک شدن تارها در نهایت کم پشت شدن ابرو می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *