دسته‌بندی نشده

حراج بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی

همه افراد در رابطه با بلک فرایدی چیزهایی شنیده‌اند. در این مطلب به ارائه توضیحاتی در رابطه باBlack Friday یا جمعه سیاه پرداخته‌ایم. یکی از پدیده های مهم و جذاب که قبل از آغاز سال نو میلادی در بازار روی می دهد، حراج بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه است. Black Friday این امکان را برای مردم کشورهای جهان فراهم می کند که بتوانند خرید ارزان و آسانی را تجربه کنند. شروع این پدیده جهانی به ایالات متحده بر می گردد. اما محدود به این منطقه نشده و در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.

استقبال حضوری از حراج بلک فرایدی امسال

 اگر میخواهید بدانید که حراج بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست؟ همراه ما باشید! حراج بلک فرایدی یکی از روزهای شلوغ سال است که برای خرید در این روز صف های طولانی تشکیل می شود. اما با شیوع ویروس کرونا، مردم برای رعایت مسائل بهداشتی و به جهت حفظ سلامت خود به جای خرید حضوری در این روز به خرید آنلاین روی آوردند. امسال با توجه به کنترل بیماری کرونا و کاهش آمار مبتلایان، مانند گذشته خرید حضوری در این روز رونق پیدا خواهد کرد. امسال مردم سراسر جهان، جمعه سیاه متفاوت و هیجان انگیزی را تجربه خواهند کرد.

حراج بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست؟

برای دو مناسبت معروف در جهان از اصطلاح بلک فرایدی استفاده می شود. در ایالات متحده، آخرین پنج شنبه ماه نوامبر و فردای آن به عنوان روز شکرگزاری در نظر گرفته شده و به آن جمعه سیاه نیز گفته می شود. اما این اصطلاح بیشتر معرف جمعه تخفیفی قبل از شروع سال نو میلادی می باشد. تاریخچه Black Friday به سال 1950 میلادی برمی گردد. در این سال بسیاری از کارگران برای اینکه تعطیلات آخر هفته بیشتری داشته باشند، تصمیم به تمارض گرفتند. این امر سبب شد که خیلی از صنایع و کارخانه ها رکود اقتصادی را تجربه کنند. در پی این رکود، این روز از جانب صاحبان صنایع به عنوان Black Friday نامگذاری شد.

با گذشت 10 سال از این رویداد، مردم از شهرهای کوچک به جهت خرید سال نو پس از روز شکرگزاری به فیلادلفیا می آمدند. ازدحام بالای جمعیت و… در این روز سبب بروز مشکلاتی همچون تصادف و هرج و مرج و… می شد. این میزان از شلوغی به خصوص اگر با رویدادهای دیگر همچون بازی فوتبال و… مصادف می شد؛ کار حفاظت از مردم و کنترل نظم را برای پلیس ها سخت می کرد. افزایش شیفت کاری پلیس ها و اینکه مجبور به کار کردن بدون مرخصی بودند، سبب شد که پلیس ها از این روز به عنوان جمعه سیاه نام ببرند.

جمعه سیاه بلک فرایدی

نخستین انتشار رسمی بلک فرایدی

انتشار رسمی بلک فرایدی (Black Friday) برای نخستین بار در سال 1966 رخ داد که به آگهی فروش تمبرهای ارل ایفل بام که کمیاب بودند مربوط می شد. تا دهه 1980 میلادی این اصطلاح در منطقه گسترش بسیاری یافت. پس از سال 2000 شاهد گسترش جهانی این رویداد بودیم. با توجه به اینکه از اصطلاح جمعه سیاه برای شرح اتفاق های منفی و ناخوشایند استفاده می شد، بسیاری از فروشگاه ها و خرده فروشان سعی می کردند این اصطلاح را نپذیرند. برخی از این اتفاقات ناخوشایند عبارتند از:

  • روز 24 اکتبر سال 1929 میلادی: روزی که بازار سهام سقوط کرد. این روز را که معروف به پنجشنبه سیاه است، می توان سرآغاز رکود اقتصادی در ایالات متحده دانست.
  • روز 19 اکتبر سال 1987: در این روز که معروف به دوشنبه سیاه شد، تاریخ سهام شاهد بزرگ‌ترین افت یک روزه خود بود.
  • 24 سپتامبر 1968 میلادی: در این تاریخ افراد زیادی که در حوزه بازار طلا فعالیت می کردند، دچار ورشکستگی شدند. در این روز، مردم شاهد سقوط بازار طلای آمریکا بودند و به جمعه سیاه معروف شد.

تولیدکنندگان و صاحبان فروشگاه ها تصمیم گرفتند برای جمعه سیاه، داستان تازه ای خلق کنند تا ارتباط ناخوشایند این اصطلاح  با روزهای تلخ و سیاه در تاریخ قطع شود و این پدیده معنی جذاب و مثبت تری پیدا کند. برای این کار سری به سنت های تجاری قدیمی زدند. در حوزه تجارت از دیرباز تاجران از جوهر قرمز برای ثبت زیان های مالی و از جوهر سیاه برای ثبت سودهای معاملاتی خود استفاده می کردند. فروشگاه ها زمانی که سود سالانه خود را بررسی کردند متوجه شدند که سود آنها قبل از پاییز کم بوده اما هر چه به آغاز سال نو نزدیک تر می شدند، در دفتر تجاری خود شاهد ثبت معاملات با رنگ سیاه ( پرسود) بودند.

تولیدکنندگان و صاحبان فروشگاه ها این اصل را مورد استفاده قرار داده و بین آن با جمعه سیاه ارتباط مثبت برقرار کردند. با گذشت زمان این معنا در ذهن مردم نقش بست و امروزه از بلک فرایدی به عنوان یک روز پرسود نام برده می شود.

بلک فرایدی در سال 1401 چه روزی است؟

برای تجربه خرید دلنشین و ارزان در روز بلک فرایدی لازم است تاریخ دقیق آن را بدانید و برنامه های تخفیفی فروشگاه های منتخب خود را بررسی کنید. بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه امسال (1401) در روز 4 آذر ماه ( 25 نوامبر) می باشد.

جمعه سیاه

تجربه خرید دلنشین  و ایده‌آل در بلک فرایدی

با فرارسیدن فصل پاییز، روز دلچسب و شگفت انگیز بلک فرایدی نیز برای ما یادآوری می شود. با وجود اینکه آغاز رسمی Black Friday 25 نوامبر است اما زودتر از این زمان فروش پر تخفیف و فوق العاده فروشگاه ها آغاز می شود. این روز، فرصت فوق العاده ای است که محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب و به صرفه خریداری کنیم. پس از همین حالا برای یک خرید به صرفه و دلچسب خود را آماده کنید.

 

نکات مهم جهت خرید به صرفه در Black Friday

پس از کسب اطلاعات کافی در مورد حراج بلک فرایدی برای خرید مناسب در این روز لازم است یک‌سری نکات را در نظر داشته باشید. از جمله این نکات عبارتند از:

  • فراهم کردن بودجه مناسب: در Black Friday محصولات متنوعی با تخفیفات عالی به فروش می رسند. برای استفاده خوب از این فرصت طلایی، از قبل بودجه مناسبی را فراهم کنید.
  • تهیه لیست خرید: با توجه به ارائه محصولات متنوع و بسیار در جمعه سیاه، بهتر است از قبل محصولاتی که لازم دارید را مشخص کنید و لیستی از این محصولات را تهیه نمایید تا برنامه های شما در این روز شگفت انگیز بهم نریزند. خیلی از افراد در این روز هیجان زده شده و اقدام به خرید محصولات غیر ضروری می کنند. این عدم برنامه ریزی سبب می شود فرصت طلایی Black Friday را از دست داده و محصولاتی را که واقعا لازم دارند تهیه نکنند.
  • بررسی قیمت های فعلی: برای خرید به صرفه، در ابتدا قیمت بدون تخفیف کالاهایی که مدنظر را دارید را بررسی کنید. سپس بسنجید که آیا تخفیف در نظر گرفته شده مقرون به صرفه است یا خیر؟
  • فروشگاه های آنلاین را فراموش نکنید: درست است که خرید حضوری هیجان انگیزتر از خرید آنلاین است. اما فراموش نکنید که بسیاری از فروشگاه های آنلاین در این روز محصولات خود را با تخفیفات عالی به فروش می رسانند.
  • حواستان به افراد سودجو باشد: بعضی از فروشندگان قبل از بلک فرایدی (Black Friday) به طور غیر واقعی بر قیمت محصولات خود می افزایند. سپس در این روز به اسم تخفیف از قیمت محصولات می کاهند. در حالیکه این تخفیف واقعی نیست.
  • قیمت فروشگاه های مختلف را بررسی کنید: در بلک فرایدی، تولیدکنندگان و فروشندگان برای کسب سود بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند و محصولات خود را با قیمت های متفاوت ارائه می دهند. بنابراین بهتر است قبل از خرید، قیمت فروشگاه های مختلف را بررسی کنید و در نهایت مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید.
  • خرید از فروشگاه های معتبر: در بلک فرایدی شاهد تخفیفات شگفت انگیز خواهید بود. اما هیجان زده نشوید! برای اینکه در هنگام خرید با برخی مشکلات مواجه نشوید، نکات ذیل را در نظر داشته باشید.
  • با توجه به تاثیری که محصولات مختلف به ویژه مواد غذایی و محصولات آرایشی بر سلامت انسان دارند؛ لذا در زمان خرید حتما به تاریخ انقضای محصولات دقت کنید.
  • برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری، از فروشگاه های آنلاین معتبر محصولات خود را تهیه کنید.
  • از اصالت کالایی که قصد خرید آن را دارید، مطمئن شوید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم پاسخگوی پرسش حراج بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست؟ باشیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی در رابطه با این روز کسب کرده باشید. برای خرید محصولات با کیفیت و با اصالت در بلک فرایدی، حتما به فروشگاه های آنلاین شناخته شده و معتبر سر بزنید تا بتوانید با قیمتی به صرفه و ارزان، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید و خرید دلنشینی را در این روز تجربه کنید.  با رعایت نکات ذکر شده از خرید نسنجیده و هیجان زده جلوگیری کنید.

سایت لوازم آرایشی بهداشتی ویتالوکس، مجموعه تخفیف‌های ویژه‌ای برای بلک فرایدی پیش امسال تدارک دیده است. عطر و ادکلن،ژل های جنسی، رنگ مو، بادی اسپلش، ضد آفتاب، واکس مو ، چسب مو ، و سایر محصولات آرایشی بهداشتی با سقف تخفیف‌های باورنکردنی در حراج بلک فرایدی ویتالوکس عرضه می‌شوند. توصیه می کنیم این روز را از دست ندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *